تلال نوشتن یک نوع شایع اختلالات یادگیری در کودکان است. توانایی نوشتن این دانش آموزان نسبت به سایرین به طور معنی داری کمتر از حد انتظار است.کسانی که در این مهارت دچار مشکل هستند، عملکرد آنها دچار مشکل قرار می گیرد. این اختلال اغلب با سایر اختلالات یادگیری مرتبط است. این کودکان نه تنها در مهارت های نوشتن با سایر همسالانشان تفاوت دارند بلکه امکان دارد بد خط، نامرتب و کج و معجوج بنویسند یامرتکب غلط های دستوری، نقطه گذاری، پاراگراف بندی و املایی شوند و همچنی دچار وارونه نویسی شوند. نکته قابل توجه اینجاست که این کودکان از هوش طبیعی برخودار هستند
بخوانید: اختلال ریاضی
به طور کلی نوشتن نادرست و ناقص
متناقض در نوشتن، مثلا حروف بزرگ و کوچک با اندازه های نامنظم
کلمات و حروف ناتمام و حذف شده
فاصله های نامناسب دربین کلمات و حروف
پر رنگ نوشتن و فشار دادن مداد بر روی کاغذ
کند نویسی
محدودیت در انتخاب کلمات
ژنتیک: شیوع این اختلال در بین افراد خانواده بیشتر است
مشکلات مغزی: این افراد در کارکردهای مغزی اختلالات جزئی دارند. این عقیده وجود دارد که رشد مغز آنها آهسته تر از دیگران است
اشکال در توجه و تمرکز: این کودکان در توجه و تمرکز و دقت مشکل دارند و حواسشان خیلی زود پرت می شود
مهارت های حرکتی: در این کودکان هماهنگی های حرکتی لازم برای درست نوشتن به حد کافی رشد نکرده است
عدم تکامل قابلیت حرکتی دست ها
ناتوانی در پردازش دیداری صحیح حروف و کلمات آموزش ناکافی
بخوانید: اختلال یادگیری
درمان اختلال نوشتن در کودکان مختلف متفاوت است و انتخاب نوع درمان بر اساس ناتوانی وی متفاوت خواهد بود
کمک به کودک برای هجی کلمات
از آنجایی که بیشتر کودکان مبتلا به اختلال نوشتن به اختلال خواندن نیز دچار هستند باید برای مهارت خواندن نیز تمرکز داشته باشند. مثلا برای بهبود مهارت خواندن از رمز گذاری استفاده کرده. این تمرین برای کودکانی که در درک کردن مشکل دارند مفید است
کار درمانی
آن دسته از کودکانی که دچار مشکلات حرکتی هستند باید به متخصص کاردرمانی مراجعه کنند. کاردرمانگر بر روی افزایش قدرت دست و هماهنگی نقاط مختلف دست که برای نوشتن لازم است تمرکز می کنند و به کودک کمک می کند به یادگیری نحوه قرار گرفتن بازوی خود در حالت مناسب بپردازد و بدن خود را در بهترین حالت ممکن حفظ کند
آموزش درمانی به کودکانی که دچار اختلال نوشتن هستند کمک می کند تا بتوانند بر روی نقاط ضعف خود در یادگیری تمرکز گنند و بتوانند به اهداف خود برای نوشتن کلمات به طور مناسب دست پیدا کنند و در این راستا از ابزارهای دیداری استفاده می شود
انواع اختلال نوشتن
وارونه نویسی و قرینه نویسی
برخی از کودکان، به هنگام نوشتن دیکته واژه ها را صحیح اما به شکل وارونه یا قرینه می نویسند. این مشکل بیشتر در دوره پیش دبستانی و کلاس اول دیده می شود. اگر وارونه نویسی و قرینه نویسی در سنین قبل از دبستان صورت گیرد و حتی در کلاس اول دبستان، چنان چه زیاد و پی در پی تکرار نشود امری طبیعی است. اما اگر با گذشت زمان هنوز ادامه دارد باشد باید برای درمان نارسا نویسی اقدام کنید
چند راهکار برای درمان وارونه و قرینه نویسی
تن آگاهی
دانش آموز باید بتواند اندام هایش را بشناسد. به این منظور از او بخواهید هر اندامی را که نام می بریم با دستش نشان دهد
یک آدمک مقوایی می سازیم به گونه ای که اندم هایش قابلیت حرکت باشد سپس دست ها و پاهای آن را یک به یک به سمت چپ، راست، بالا، پایین می چرخانیم و از کودک می خواهیم همان حرکات را تقلید کند. با انجام این بازی کودک مفهوم قرینه را تشخیص می دهد و قادر می شود بین واژه های خوانده شده و واژه های قرینه و وارونه تفاوت قایل شود
ایستادن مقابل کودک
روبروی کودک بیایستید و اندام هایتان را حرکت دهید سپس از کودک بخواهید حرکات شما را تقلید کند
دانش آموز باید شکل هایی که در نقطه چین می بیند را عینا در نقطه چین های خالی رسم کند
نوشته های آنها غالبا ناخوانا است. علاوه بر آن بسیار کند می نوسند. این بدخطی می تواند ناشی از مشکلات روانی، عاطفی و یا جسمی باشد
درمان
در ابتدا باید چگونگی خطاهای نارسا نویسی را مشخص کرد و سپس علت آنها را شناخت و با توجه به آن برای ترمیم و درمان آن طراحی و اقدام نمود
برای ترمیم و درمان نارسا نویسی باید اقدامات زیر را انجام دهید
از کودک خود بخواهید با استفاده از روان نویس خطوطی را به صورت دلخواه بر روی کاغذ بکشد
از وایت برد کوچک و ماژیک استفاده کنید تا بر روی آن نقاشی کند
اکثر آنها در گرفتن مداد در دست مشکل دارند شکل صحیح را به آنها آموزش دهید
از مدادهای مناسب استفاده کنید. در صورتی که کودک شما انگشتان ظریفی دارد از مدادهای باریک استفاده کنید
از کودک خود بخواهید با دستی که مداد در دست می گیرد کاغذ باطله را مچاله کند تا عضلات دست او تقویت شود
کاغذ های باطله را با قیچی برش دهد
خطوط موازی رسم کنید و از او بخواهید بین دو خط را با مداد خط کشی کند
شکل هایی را به صورت نقطه چین رسم کنید و به او بدهید تا کامل کند
کلمات را به طور ناقص بنویسید و از او بخواهید تا کامل کند
اختلال املا
ناتوانی در یک یا چند فرآیند ذهنی یا درس آموزشگاهی که دلیل آن فقر محیطی، ضایعه مغزی، مشکلات سیستم عصبی، فقر عاطفی و بیماری های چشم و گوش نباشد
دانش آموزان زیادی وجود دارند که در درس دیکته دچار مشکل هستند و به نسبت تعداد غلط های املایی خود، نمرات کمتری دریافت می کنند
چند تمرین ساده برای درمان اختلال دیکته
کدامیک با بقیه متفاوت است
تفاوت دو شکل را پیدا کنید
معرفی کتاب
کتاب درمان اختلال دیکته نویسی نوشته دکتر مصطفی تبریزی، نرگس تبریزی، علیرضا تبریزی، انتشارات فراروان
کتاب پرورش تواناهایی ذهنی و یادگیری (کودک و نوجوان) نوشته نرگس تبریزی، آرزو احمدایی، انتشارات مبنا
کتاب روان خوانی (تقویت مهارت های روان خوانی و درمان اختلال خواندن) نوشته مصطفی تبریزی، آرزو احمدآیی، انتشارات مبنا
کتاب آزمون پیشرفته ادراکی- بینایی فراستینگ (تشخیص و درمان)، نوشته ماریان فراستینگ، ولتی لف آور ویتلسی، ترجمه و تالیف دکتر مصطفی تبریزی و معصومه موسوی، انتشارات فراروان
کتاب اختلالات یادگیری (خواندن و نوشتن)، نویسنده زری میمی، انتشارات آرسس
روان نیک نوید ارامش و آگاهی
نویسنده متن: لوزا مینایی، کارشناس ارشد روانشناسی
اختلالات یادگیری یا Learning Disability و یا LD می تواند به شکل های مختلفی در افراد بروز کند و بخش انبوهی از موارد را در بخش معاینات بالینی به خود اختصاص می دهد. ناتوانی های یادگیری طیف وسیعی از ناهنجاری ها و مشکلات را در بر می گیرد، این نقایص ممکن است در توانایی کلامی و بیانی کودکان اتفاق بیفتد، یا اینکه به شکل افت هوش ریاضی و یا حتی به شکل مشکل در خواندن و نوشتن بروز پیدا کند. در هر صورت، والدین در این مورد باید کاملا آگاهانه به رفتارها و توانایی های کودکشان توجه کنند.
باید توجه داشت که والدین و مربیان و معلمان کودک که بیشترین شناخت را از رفتارها و واکنش های کودک دارند باید به خوبی با علائم و نشانه های ناتوانی در یادگیری کودکان آشنا باشند و این مشکلات را با بازیگوشی و شیطنت کودک اشتباه نگیرند.
این کودکان معمولا دارای هوش خوبی بوده و رشد آنها کاملا طبیعی است، حتی در محیط خانه رفتارهای متعادلی دارند اما در هنگام یادگیری به دلیل اختلال در مسیرهای عصبی و توانایی ارتباط مغزی، در دریافت، پردازش و ذخیره اطلاعات نقص دارند. بررسی دقیق علت ایجاد اختلالات آموزشی امر مهمی است، زیرا این رفتارها ممکن است به عنوان نشانه ای از بیماری های متابولیک یا نقایص ژنتیکی بروز پیدا کرده باشد که حتما نیاز به پیگیری و درمان دارد.
محیط همواره یکی از فاکتورهای تاثیرگذار بر روی ضعیت سلامتی فرد است. تولد زودرس کودک، وزن کم هنگام تولد، تغذیه ناسالم یا نامناسب (مثل وجود مسمومیت با سرب)، پرورش در محیط با استرس و اضطراب، کم رنگ بودن رابطه عاطفی مادر و پدر با فرزند، عدم توجه مربی یا معلم به فرزند می توانند زمینه ساز ناهنجاری های رفتاری به شکل اختلال در عملکرد یادگیری در کودک باشند.
هنگام بررسی علل فیزیولوژیکی مشکلات یادگیری، حتما باید احتمال وجود نقایص بینایی، شنوایی و یا ناهنجاری های رفتاری در کودک را در نظر گرفت. اختلالات متابولیکی، آسیب به سر یا جمجمه که مغز و سیستم عصبی کودک را تحت تاثیر قرار داده است، عوامل بیوشیمیایی مانند هیپوگلیسمی و کم کاری تیروئید، و بسیاری از عوامل دیگر از علل ابتلای کودک به ناهنجاری های یادگیری هستند که با معاینه توسط متخصص و انجام آزمایش مشخص می شود.
اطلاعات ژنتیکی هر فرد، ماده ژنتیکی است که هر فرد از والدین خود به ارث می برد. این ماده ژنتیکی اطلاعات کل بدن ما از جمله صفات فیزیکی (رنگ چشم، قد، وزن و …)، روحیات اخلاقی ما (هوش، توانایی حل مسئله، همدلی و …)، و همچنین اطلاعات مربوط به سلامت و نحوه عملکرد اجزای بدن ما با یکدیگر را کد می کند. این اطلاعات در هر فرد منحصر به خودش می باشد و تفاوت های افراد روی کره زمین به دلیل تفاوت کدهای ژنتیکی آنهاست.
اطلاعات مربوط به پیام رسانی سیستم عصبی و یادگیری و حافظه نیز توسط محتوای ژنتیکی هر فرد تعیین می شود. حالت های مختلفی از بیماری ها و ناهنجاری های ژنتیکی وجود دارد که از علائم آن اختلال در یادگیری به خصوص در سنین پایین است. مطالعات ثابت کرده است که این اختلالات هر چه در سنین پایین تر شناسایی شوند، درمان و مدیریت آنها نیز موفقیت آمیز تر است.
در برخی از موارد والدین تمایل دارند که در بدو تولد یا حتی پیش از تولد فرزندشان از سلامت کودک اطمینان حاصل کنند، که این بررسی تنها با استفاده از نمونه بزاق فرد انجام می شود و با بررسی ژنتیکی کامل ژنوم فرد، یک گزارش جامع در مورد وضعیت سلامت جسمی و روحی و همچنین احتمال ابتلا به بیماری های خاص را فراهم می کند.
مطالعات اخیر زمینه ژنتیکی بسیاری از ناتوانی های ذهنی و مشکلات در یادگیری کودکان را مشخص کرده است که با استفاده از بررسی های کروموزومی و مولکولی ژن مانند انجام کاریوتایپ یا روش های پیشرفته تر مانند آنالیز ریزآرایه به راحتی قابل شناسایی است. برخی از این ناهنجاری ها عبارتند از:
مطالعات نشان داده است که احتمال بروز مشکلات یادگیری و ناتوانی های ذهنی در خانواده هایی با ازدواج فامیلی و درجه خویشاوندی نزدیکتر بیشتر است. همچنین در صورت وجود یک فرد مبتلا در خانواده، ریسک ابتلای فرزند بعدی نسبت به جمعیت عمومی بسیار بالاتر است. به همین دلیل مشاوره ژنتیک و انجام آزمایش های پیش از ازدواج برای جلوگیری از تولد فرزند دارای این مشکلات الزامی است.
خوشبختانه امروزه با پیشرفت های روزافزون تکنولوژی در زمینه بررسی و توالی یابی ژنوم افراد، تشخیص قطعی علت های بروز این اختلالات و پیش بینی احتمال ابتلای نسل بعد به سادگی میسر شده است. حتی در صورت ناقل بودن زوجین و بالابودن خطر مبتلا شدن فرزند، با کمک روش های تشخیصی پیش از لانه گزینی یا Preimplantation Genetic Diagnosis: PGD می توان از بروز چنین نقایصی جلوگیری نمود.
به علاوه، روش های غربالگری پیش از تولد مانند آزمایش ژنتیکی DNA جنینی یا (Non-invasive prenatal testing) و یا NIPT با اختصاصیت و حساسیت بالایی، ناهنجاری های ژنتیکی را در کودکان به روش کاملا غیرتهاجمی مورد بررسی و آنالیز قرار داده و به والدین اطمینان بالایی در مورد سلامت و صحت فرزندشان ارائه می دهد.
با توجه به اهمیت این دسته از ناهنجاری ها و بار روانی آن بر دوش فرد و خانواده، کلیه آزمایش ها باید در مراکز معتبر و بر اساس استانداردهای جهانی بررسی، آنالیز وتفسیر شود تا احتمال خطا به حداقل برسد.
در کلینیک چندتخصصی ژنتیک ساواژنوم تمامی مراحل اعم از مشاوره، انجام آزمایش، بررسی و تفسیر نتایج زیرنظر گروهی از پزشکان متخصص و برجسته در حوزه ژنتیک پزشکی، مغز و اعصاب و نورولوژی کودکان انجام می گردد و تشخیص و درمان با بیشترین سطح اطمینان و بالاترین دقت انجام می گیرد.
اختلالات یادگیری گروهی از اختلالات عصبی رشدی هستند که میتوانند توانایی فرد را برای یادگیری چیزهای جدید به طور قابل توجهی مختل کنند.
در نتیجه، فرد ممکن است در کارهایی مانند صحبت کردن، خواندن، نوشتن، توجه کردن، درک اطلاعات، به خاطر سپردن چیزها، انجام محاسبات ریاضی یا هماهنگ کردن حرکات دچار مشکل شود.
ناتوانیهای یادگیری معمولاً در سنین پایین ایجاد میشوند و اغلب در طول سالهای تحصیلی فرد تشخیص داده میشوند، زیرا تمرکز اصلی در مدرسه یادگیری است. تخمین زده میشود که 8 تا 10 درصد از کودکان زیر 18 سال دارای برخی از مشکلات یادگیری هستند.
با این حال، برخی از افراد تا زمانی که به دانشگاه نرسند یا شغلی پیدا نکنند، تشخیص داده نمیشوند، و برخی دیگر هرگز تشخیص رسمی دریافت نمیکنند، بنابراین بدون اینکه بدانند چرا با تحصیلات، کار، روابط و کارهای روزمره مشکل زیادی دارند زندگی خود را میگذرانند.
فرد اغلب باهوش است، اما ممکن است شکافی بین پتانسیل آنها و مهارت های مورد انتظار از یک فرد هم سن و سالشان وجود داشته باشد.
با این وجود، برخی از موفق ترین و تأثیرگذارترین افراد تاریخ دارای اختلالات یادگیری بوده اند، از جمله آلبرت اینشتین، لئوناردو داوینچی، توماس ادیسون و وینستون چرچیل.
“اختلال یادگیری” یک اصطلاح کلی است که انواع بسیاری از اختلالات یادگیری خاص را در بر می گیرد، از جمله:
نارساخوانی شایع ترین اختلال یادگیری است که 80 درصد از موارد اختلال یادگیری را شامل می شود. یک اختلال پردازش زبان است که با مشکل در صحبت کردن، خواندن، نوشتن یا درک کلمات مشخص می شود. می تواند باعث شود که دایره لغات فرد با سرعت کمتری توسعه یابد و منجر به مشکلاتی در گرامر، درک مطلب و سایر مهارت های زبانی شود.
افراد مبتلا به نارسایی نگاری ممکن است به دلیل مشکلاتی در واژگان، املا، دستور زبان، حافظه و تفکر انتقادی در نوشتن افکار خود دچار مشکل شوند. این وضعیت با دست خط ضعیف مشخص می شود، زیرا ممکن است فرد با فاصله حروف، آگاهی فضایی و برنامه ریزی حرکتی دست و پنجه نرم کند. دیسگرافی می تواند تفکر و نوشتن همزمان را برای فرد سخت کند.
گاهی اوقات به عنوان “نارساخوانی ریاضی” شناخته می شود، این وضعیت شامل اختلالات یادگیری مرتبط با ریاضیات، مانند مشکل در اعداد، مفاهیم و استدلال می شود. افراد مبتلا به اختلال حساب ممکن است برای شمارش پول، خواندن ساعت و تشخیص زمان، انجام محاسبات ریاضی ذهنی، شناسایی الگوهای اعداد و به کار بردن فرمول های ریاضی دچار مشکل شوند.
افراد مبتلا به APD ممکن است در پردازش صداها مشکل داشته باشند زیرا مغز آنها اطلاعات شنیداری دریافتی توسط گوش را اشتباه تفسیر می کند. در نتیجه، آنها ممکن است ترتیب صداها را در کلمات خاص اشتباه بگیرند، یا ممکن است نتوانند بین صداهایی مانند صدای معلم و صدای پس زمینه در کلاس تمایز قائل شوند.
زیر مجموعه ای از APD است که با مشکلاتی در پردازش زبان گفتاری مشخص می شود. ممکن است فرد در پیوند دادن معنی به گروه های صوتی که کلمات، جملات و داستان ها را نشان می دهند مشکل داشته باشد.
NVLD با مشکل در تفسیر نشانه های غیرکلامی مانند حالات چهره، زبان بدن، لحن صدا و سایر سیگنال های غیرکلامی مشخص می شود.
افراد مبتلا به این بیماری ممکن است در هماهنگی دست و چشم و فعالیت های حرکتی مشکل داشته باشند. آنها ممکن است مکررا هنگام مطالعه خط را گم کنند، حرکات چشم غیرمعمولی را در حین خواندن یا نوشتن نشان دهند، حروف مشابه را قاتی کنند، در مسیریابی محیط خود مشکل داشته باشند و برای مدیریت وسایلی مانند خودکار، مداد، مداد رنگی، چسب و قیچی تلاش کنند.
15 سپتامبر 2009 – یک مطالعه جدید با استفاده از الکتروانسفالوگرام (EEG) در کودکان مبتلا به اختلال یادگیری (LDs) و اختلال نقص توجه (ADD) داده های جدیدی را اضافه می کند که نشان می دهد EEG ممکن است یک روش تشخیصی امیدوارکننده باشد.
در تجزیه و تحلیل 1198 ثبت EEG در دانشآموزان نابالغ مبتلا به اختلال یادگیری و نقص توجه، 218 نفر (18%) دارای اختلالات EEG درجه II یا III ( طبق طبقهبندی مایو کلینیک) بودند. با این حال، زمانی که پیگیری بین 5 تا 10 سال بعد (میانگین 3.6 سال) انجام شد، EEG برخی از دانشآموزان – تقریباً 30 درصد از افراد مورد آزمایش – نرمال شده بود.
مطالعات نشان میدهد که در کودکان دارای اختلالات یادگیری، نرخ نقص توجه، بیش فعالی و تکانشگری بیشتر است. هولوبرو و بری مطالعه ای انجام دادند که رابطه بین بیش فعالی و اختلالات یادگیری را بررسی کرد.
در این مطالعه، معلمان شش مدرسه ابتدایی دولتی و یک مدرسه خصوصی دانشآموزان خود را از نظر مشکلات یادگیری رتبهبندی کردند. نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که 26.5 درصد از کودکانی که به عنوان بیش فعال رتبه بندی شده بودند، مشکلات یادگیری نیز داشتند. در حالی که تنها 2/5 درصد از کودکان غیر بیش فعال مشکلات یادگیری داشتند. از این نتایج به نظر می رسد که بین اختلالات یادگیری و بیش فعالی ارتباط وجود دارد.
دانشمندان در ابتدا تصور می کردند که همه اختلالات یادگیری از یک مشکل عصبی منشا می گیرند. اما تحقیقات انجام شده توسط موسسه ملی سلامت روان آمریکا (NIMH) نشان می دهد که این نظریه دقیق نیست. در عوض، عوامل زیادی ممکن است در ایجاد اختلالات یادگیری نقش داشته باشند. به عنوان مثال، محققان NIMH در حال بررسی این موضوع هستند که آیا سموم محیطی می توانند منجر به ایجاد اختلالات یادگیری شوند یا خیر.
از آنجایی که علل بالقوه زیادی برای ایجاد اختلالات یادگیری وجود دارد، متخصصان بهداشت روان پیشنهاد میکنند که خانواده بر ردیابی دلیل ناتوانی تمرکز نکنند. بلکه بر یافتن یک درمان مؤثر تمرکز کنند. بر خلاف ADHD که اغلب با داروهای محرک درمان می شود، در حال حاضر یک درمان خاص برای مشکلات یادگیری وجود ندارد. با این حال، شواهد اخیر نشان می دهد که آموزش بیوفیدبک EEG می تواند در چالش های یادگیری خاص مانند حفظ بصری، بیان، و نارساخوانی مفید باشد.
تانسی و برونر، جوئل و جودیت لوبار اولین مطالعات EEG بیوفیدبک را به عنوان درمانی برای مشکلات توجه و یادگیری انجام دادند. با این حال، این مطالعات اولیه در مورد اینکه آیا آموزش بیوفیدبک موثر است یا خیر، قطعی نبود. به عنوان مثال، در مطالعه لوبار، پنج کودک از شش کودک مورد مطالعه علاوه بر بیوفیدبک EEG، از حمایت تحصیلی نیز برخوردار بودند. و در مطالعه Tansey و Bruner، آنها از آموزش بیوفیدبک معمولی و بیوفیدبک EEG استفاده کردند، بنابراین پیشرفتها را نمیتوان بیتردید به بیوفیدبک EEG نسبت داد. سپس، Tansey مطالعه ای را منتشر کرد که ابهام این مطالعات قبلی را برطرف کرد. او در مطالعه خود بر روی چهار کودک ناتوان در یادگیری، مشاهده کرد که نمرات IQ پس از آموزش EEG بهبود یافته است.
Tansey مطالعه دیگری را با 24 کودک ناتوان در یادگیری انجام داد. که نظریه او را مبنی بر موثر بودن بیوفیدبک EEG تایید کرد. وی خاطرنشان کرد که پس از بیوفیدبک EEG، آزمون هوش کامل وکسلر به طور متوسط 19 امتیاز بهبود یافت. نتایج این مطالعات نشان می دهد که بیوفیدبک EEG بر ناتوانی های یادگیری خاص تأثیر دارد. در حالی که به نظر می رسد سایرین بدون تغییر باقی می مانند. واضح است که تحقیقات بیشتری برای تمایز بین اینکه کدام مشکلات یادگیری با آموزش بیوفیدبک EEG بهبود می یابد و کدامیک در برابر آن مقاوم هستند، ضروری است.
هر انسانی مجهز به مجموعه ای منحصر به فرد از نقاط قوت و ضعف است. همه ما قادریم برخی از کارها را بدون زحمت انجام دهیم اما در زمینه های دیگر تلاش بیشتری کنیم.
مهم است که بدانیم در حالی که افراد مبتلا به اختلالات یادگیری در یادگیری با چالش هایی روبرو هستند، اما به هیچ وجه از دیگران پایین تر نیستند. آموزش ویژه، درمان، حمایت، مهربانی و صبر می تواند به موفقیت آنها کمک کند.
اگر کودک شما مبتلا به اختلال یادگیری است یا فکر میکنید به تشخیص نیاز دارد، می توانید از متخصصان انستیتو سلامت مغز دانا کمک بگیرید. در مرکز سلامت مغز دانا، ما در کمک به افرادی که با مسائل مربوط به مغز دست و پنجه نرم می کنند، تخصص داریم. ما به شما کمک می کنیم مناسب ترین نوع درمان را برای خود پیدا کنید، و برای ایجاد یک پروتکل درمانی خاص برای نیازهای فردی هر شخص تلاش می کنیم.
انواع سمعک های پشت گوشی (BTE)
معمولا سمعک های پشت گوشی در پشت گوش قرار میگیرند که انواع مختلفی وجود دارد.
سمعک پشت گوشی معمولی (BTE)
معمولا این سمعک ها در پشت گوش قرار گرفته و توسط یک تیوب و قالب مناسب تجویز میشوند و برای انواع افت های شنوایی دارای رده های مختلفی هستند.
انواع سمعک پشت گوشی معمولی
Bte s : معمولا برای کاهش شنوایی ملایم استفاده می شود و انداره کوچکتری دارد
Bte m: معمولا برای کاهش شنوایی متوسط تجویز می شود
Bte p :معمولا برای کاهش شنوایی شدید تجویز میگردد
Bte sp :معمولا برای کاهش شنوایی عمیق تجویز میگردد و بزرگترین اندازه سمعک های پشت گوشی و قدرت زیادی برای افزایش بلندی صدا را دارد .
کمپانی ویدکس در سال ۱۹۵۶ در کشور دانمارک تاسیس شده و هم اکنون در بیش از ۱۵۰ کشور جهان دارای نمایندگی توزیع محصولات و خدمات پس از فروش می باشد.
شرکت سمعک ویدکس در سال ۱۹۵۶ در کشور دانمارک تاسیس شده و هم اکنون در بیش از ۱۵۰ کشور جهان دارای نمایندگی توزیع محصولات سمعک و خدمات پس از فروش می باشد.
سمعک ویدکس – خانواده ی UNIQUE
UNIQUE نسل متفاوت سمعک های فراهوشمند واقعی و محصول ۲۰۱۵ کمپانی ویدکس است که دارای ۴ رده ی کیفیتی-قیمتی می باشد. این گروه شامل مدل های نامرئی(IIC)، داخل گوشی، پشت گوشی و رسیور داخل کانال می باشد.
برنامه Universal و آنالیز ثانیه به ثانیه صدا و سوئیچ خودکار بین برنامه های شنوایی با توجه به شرایط صوتی محیط
پردازش بلندترین و آهسته ترین اصوات بدون اعوجاج و تغییر کیفیت
Audibility Extender ( جابه جایی فرکانسی )
Soft level noise reduction که امکان تمرکز بر آهسته ترین اصوات گفتاری را فراهم می کند
True sound softer
Hammer Detector
مجهز به ZEN و ZEN+ به منظور کنترل وزوز
قابلیت ارتباط با لوازم جانبی سمعک های وایرلس
سمعک ویدکس – خانواده ی DREAM
سمعک های DREAM شرکت ویدکس ارتباط وایرلس واقعی داشته و در ۴ رده بندی اصلی، از سری ۱۱۰ تا ۴۴۰ ، ارائه می شوند.
قابلیت اجرای ۵ برنامه شنیداری مختلف
پردازشگر یکپارچه صدا و شبیه سازی شنوایی دو گوشی
مجهز به بیش از ۸۵ مدار پردازشگر همزمان صدا
مجهز به سیستم لاله گوش مصنوعی به منظور جهت یابی صدا
کنترل خودکار اصوات بلند ناگهانی به منظور حفاظت از باقی مانده ی شنوایی
مجهز به ZEN به منظور کنترل وزوز
Soft level noise reduction
سیستم ضد سوت و ضد فیدبک چند جهتی فعال
Audibility Extender
Personal Acclimatization
سمعک ویدکس – خانواده ی MIND
پردازشگر صدا دو سطحی برای محیط های مختلف
مجهز به ۶۲ مدار پردازشگر همزمان صدا
قابلیت اجرای ۵ برنامه شنیداری مختلف
مجهز به سیستم EDRC و امکان شنیدن اصوات حتی از فاصله دور
کنترل خودکار خروجی صدا
کنترل خودکار اصوات بلند ناگهانی به منظور حفاظت از باقی مانده شنوایی
مجهز به ZEN به منظور کنترل وزوز
Soft level noise reduction
Personal Acclimatization
سیستم ضد فیدبک
سمعک ویدکس – خانواده ی SUPER
سمعک های SUPER محصولات شرکت ویدکس برای افت شنوایی های شدید تا عمیق طراحی شده و به ادعای ویدکس جزء کوچکترین سمعک های سوپر پاور دنیا هستند
تنها سمعک RITE ( ریسور در داخل مجرا ) دنیا با قابلیت پوشش dB120
مصرف باتری پایین
Widex Link و ارتباط همزمان میان دو سمعک
سیستم EDRC، TruSound Compression و کیفیت صدای سه بعدی
سایز کوچک، کیفیت بالا و قدرت فوق العاده
سیستم ضد فیدبک فعال
مکالمه تلفنی دوگوشی
Audibility Extender
Soft level noise reduction
سمعک ویدکس – خانواده ی MENU
سمعک های MENU در دو نسل و مدل های مختلف داخل گوشی و پشت گوشی ارائه شده اند و کیفیت بسیار مناسبی را با توجه به قیمت خود دارند.
بیش از ۴۰ مدار پردازشگر همزمان صدا
تکنولوژی سمعک های هوشمند داینامیک
سیستم ردیاب گفتار و کاهنده نویز
سازگار با ریموت کنترل
مقرون به صرفه
سمعک ویدکس – خانواده ی VITAL
شرکت ویدکس با بیش از ۵۰ سال تجربه در زمینه ساخت و توسعه، اقدام به تولید و ارائه سمعک های Vital نموده است تا استفاده کنندگان با توانایی مالی پایین نیز بتوانند از صدای طبیعی سمعک لذت ببرند.
فول دیجیتال
۴ کانال پردازشی
مدار کاهنده ی نویز و صدا های مزاحم
انواع مدل های داخل گوشی و پشت گوشی
DREAM30
تنها سمعک با پردازش وایرلس، در رده قیمتی Basic
مجهز به سیستم True Input و کیفیت صدای طبیعی در سطوح شدتی بالا
مدارات حذف فیدبک
قابلیت تنظیم صدا در ۳ برنامه شنوایی متفاوت
سمعک هوشمند چیست؟ در سالهای اخیر اصطلاح سمعک هوشمند خیلی مطرح شده است.این اصطلاح هم میتواند درست باشد و هم نادرست ؟درست از آن جهت که سمعک های امروزی دارای امکانات و ویژگیهایی هستند که باعث میشود در محیطهای مختلف شنیداری , پردازش متفاوتی انجام دهند. همچنین قابلیت ذخیره اطلاعات مصرف کاربر از سمعک و یا قابلیت یادگیری شناسایی محیط و یا ولوم ترجیحی کاربر را دارند . و نادرست از این حیث که درواقع سمعک هوشمند همان سمعکهای فول دیجیتال هستند با یک سری قابلیتهایی برای افزایش درک گفتار در محیطهای مختلف.
سمعک هوشمند از دسته سمعکهای دیجیتال است . سه پارامتر مهم درباره سمعک هوشمند حائز اهمیت است : یکی از آنها فید بک منجر , دیگری نویز منجمنت و سومی دایرکشنالیتی است. درواقع پایه و اساس هوشمندی سمعک هوشمند ,
پردازش سمعکها براساس همین سه پارامتر مهم , است. البته آپشنهای فرعی دیگری نیز مانند ذخیره اطلاعات و یادگیری سطح ولوم و برنامه تجیحی , وجود دارد که در پردازش سمعک تاثیری ندارند و برای راحتی بیشتر مصرف کننده است.
فیدبک چیست ؟ فیدبک اصطلاحا به برگشت صدای تقویت شده از گوش و تقویت مجدد آن توسط میکروفن است.یعنی به هر دلیلی صدایی که از بلنوگوی سمعک خارج میشود اگر به میکروفن سمعک برسد باعث شنیدن صدای سوت از سمعک میشود که به آن فیدبک گفته میشود. فیدبک منجر در واقع مدار مدیریت فیدبک در سمعک است . میدیریت فیدبک یعنی اینکه وقتی فیدبک اتفاق می افتد , سمعک آن را شناسایی کرده و باعث حذف آن میشود . روش و الگوریتم حذف فیدبک هنگام وقوع آن , در سمعک مختلف , متفاوت است. همین تفاوت چگونگی حذف فیدبک , باعث تفاوت کیفیت صدای سمعک و وضوح گفتار میشود .
یکی از چالشهای شنوایی , سرو صدای محیط شنیداری است . هرچقدر نویز ( سرو صدا) محیط بیشتر باشد , درک گفتار در آن محیط کمتر و سختر خواهد بود . این چالش حتی برای افراد با شنوایی نرمال هم وجود دارد و فقط مختص افراد کم شنوا نیست . نویز منجمنت در واقع مدیریت این نویزهاست . یعنی این ویژگی در سمعکهای هوشمند باعث میشود سمعک با حذف صداهای مزاحم و غیر ضروری در محیطهای مختلف با روشهای مختلف , باعث شفافیت دریافت و درک گفتار شود .
البته نویز منجمنت در اغلب سمعکهای دیجیتال وجود دارد . آنچه آن را در سمعک هوشمند متمایز میکند , شناسایی الگوهای مختلف نویزی می باشد که متناسب با درجه هوشمندی در سمعک , شناسایی تعداد این الگوهای نویزی متفاوت است. بنابراین کیفیت و شفافیت گفتار در این سمعکها نیز متفاوت است.
مثلا براساس الگوهای نویزی تعریف شده در سمعک هوشمند, محیط هایی مثل محیط ساکت , نویز ترافیک شهری , نویز محیط رستوران , نویز مجالس و مهمانی , موسیقی و …. توسط سمعک قابل شناسایی می باشد. براساس این شرایط نویزی مختلف , پردازش صدای سمعک بواسطه مدیریت مدار نویز منجمنت سمعک , تغییر میکند.
سمعک فول دیجیتال ممکن است از دو میکروفن برای دریافت صدا استفاده نمایند . این ویژگی یکی از مشخصه های سمعک هوشمند است . در مکانهای مختلف و با توجه به شرایط نویزی مختلف ممکن است کاربرد این دو میکروفن و جهت یابی صدا توسط آنها با هم فرق نماید .یعنی ممکن است هرکدام از این میکروفن ها مسئول دریافت جهت خاصی از صدا و به مقدار خاصی باشد. این خاصیت کمک
نتیجه گیری:
در محیطهای پر سروصدای شنیداری با کمک مدار نویز منجمنت , پردازش سمعک به سمت دریافت صدایی شفاف تر و بهتر عمل کند. و درنتیجه باعث افزایش درک گفتار در محیطهای مختلف شود . مروزه سرعت پردازش و کیفیت پردازش صدا در سمعک هوشمند مختلف , متفاوت بوده و به همین نسبت میزان شفافیت و ضوح گفتار متفاوت است. هرچه سه پارامتر بالا خاص تر باشد باعث شفافیت بیشتر گفتار و صدا و در نتیجه راحتی بیشتر و همچنین رضایت بیشتر مصرف کننده از سمعک میشود . باالتبع قیمت سمعک هم تحت تاثیر این پارامترهاست .