دیسگرافیا (Dysgraphia) یا همان نوشتار پریشی یک اختلال یادگیری است که با مشکلاتی در نوشتن مشخص می شود. یک اختلال عصبی است که می تواند کودکان یا بزرگسالان را درگیر کند. علاوه بر نوشتنِ کلماتی که خواندن آنها دشوار است ، افراد مبتلا به دیسگرافیا تمایل دارند کلمه غلطی را برای آنچه که سعی در برقراری ارتباط دارند استفاده کنند.
علت دیسگرافیا همیشه مشخص نیست ، اما در بزرگسالان گاهی اوقات یه دنبال یک رویداد آسیب زا اتفاق می افتد.
پس از تشخیص این بیماری ، می توانید راهکارهایی را یاد بگیرید که به شما کمک کنند تا بر برخی از چالش هایی که در مدرسه و زندگی ایجاد می شوند ، غلبه کنید.
دست خط ناخوانا یک علامت شایع دیسگرافیا است ، اما همه کسانی که دست خط بدی دارند به این اختلال مبتلا نیستند. در صورت ابتلا به دیسگرافی ، داشتن دست خطی مرتب نیز ممکن است ، اگرچه ممکن است برای نوشتن منظم زمان زیادی صرف کنید و تلاش زیادی انجام دهید.
برخی از علائم شایع دیسگرافی عبارتند از:
افراد مبتلا به دیسگرافی اغلب در هنگام نوشتن در تمرکز روی چیزهای دیگر مشکل دارند. این امر می تواند یادداشت برداری در طول کلاس یا یک جلسه را برای آنها دشوار کند زیرا توجه زیادی را برای نوشتن هر کلمه روی صرف می کنند و موارد دیگری که گفته می شوند ممکن است از قلم بیفتند.
دانش آموزان مبتلا به دیسگرافی همچنین ممکن است به شلختگی یا تنبلی متهم شوند زیرا دست خط آنها تمیز نیست. این حالت می تواند بر عزت نفس آنها تأثیر بگذارد و منجر به اضطراب ، عدم اعتماد به نفس و نگرش منفی نسبت به مدرسه شود.
اگر دیسگرافیا در دوران کودکی ظاهر شود ، معمولاً نتیجه مشکل در کدگذاری ارتوگرافی است. این یک جنبه از حافظه فعال است که به شما امکان می دهد کلمات نوشتاری را به طور دائمی به خاطر بسپارید ، و نحوه حرکت دست ها یا انگشتان برای نوشتن این کلمات را به یاد آورید.
با دیسگرافیا ، کودکان یا بزرگسالان برای برنامه ریزی و انجام نوشتن جملات ، کلمات و حتی حروف جداگانه مشکل دارند. این بدان معنی نیست که شما نمی دانید چگونه حروف و کلمات را بخوانید ، هجی کنید ، یا تشخیص دهید. در عوض ، مغز شما در پردازش کلمات و نوشتن مشکل دارد.
هنگامی که دیسگرافیا در بزرگسالان ایجاد می شود ، علت آن معمولاً سکته یا آسیب مغزی است. به طور خاص ، آسیب به لوب آهیانه ای از مغز ممکن است منجر به دیسگرافیا شود. شما در قسمت بالایی مغز خود یک لوب آهیانه ای راست و چپ دارید. هر کدام از آنها با مهارت های مختلفی مانند خواندن و نوشتن و همچنین پردازش حسی از جمله درد ، گرما و سرما همراه هستند.
محققان هنوز در حال یافتن دلایل ناتوانی یادگیری ، مانند دیسگرافیا در برخی از کودکان هستند . ناتوانی های یادگیری غالباً در خانواده ها به ارث می رسد یا مربوط به مشکلات رشد قبل از تولد مانند تولد زودرس است.
کودکان مبتلا به دیسگرافیا اغلب ناتوانی های یادگیری دیگری نیز دارند. به عنوان مثال ، داشتن اختلال بیش فعالی و کمبود توجه (ADHD) ممکن است خطر ابتلا به دیسگرافیا را افزایش دهد. به این دلیل که توجه هم با توانایی نوشتن و هم خواندن ارتباط نزدیک دارد.
سایر اختلالات یادگیری مرتبط با دیسگرافیا شامل دیسلکسیا یا نارساخوانی (اشکال در خواندن) ، و ناتوانی در یادگیری زبان شفاهی و نوشتاری (OWL) است. علائم OWL شامل مشکل در قرار دادن کلمات به ترتیب صحیح در یک جمله و مشکل در به خاطر سپردن کلمات است.
دیسلکسیا یک اختلال خواندن است و دیسگرافیا یک اختلال نوشتن است ، اما این دو اختلال ممکن است گاهی با یکدیگر اشتباه گرفته شوند. این به این دلیل است که افراد مبتلا به نارساخوانی ممکن است در نوشتن و املا نیز مشکل داشته باشند.
ممکن است هر دوی این اختلال های یادگیری را داشته باشید ، اما مهم است که یک تشخیص درست انجام شود تا بدانید که آیا یکی از این دو مشکل یا هر دوی آنها نیاز به توجه دارد.
تشخیص دیسگرافی اغلب به یک تیم متخصص شامل پزشک و روانشناس مجاز یا سایر متخصصان بهداشت روان آموزش دیده جهت کار با افراد دارای ناتوانی در یادگیری، نیاز دارد. یک متخصص کاردرمانی ، روانشناس مدرسه یا یک معلم آموزش ویژه نیز ممکن است به تشخیص کمک کند.
برای کودکان ، بخشی از فرایند تشخیصی ممکن است شامل تست هوش و ارزیابی آکادمیک آنها باشد. تکالیف خاص مدرسه نیز ممکن است مورد بررسی قرار گیرند.
برای بزرگسالان ، نمونه هایی از کارهای های کتبی یا تست های کتبی که توسط پزشک درخواست می شود ، ارزیابی می شوند. هنگام نوشتن مشاهده خواهید شد تا مشکلات مهارت های حرکتی ظریف تشخیص داده شود. ممکن است از شما خواسته شود کلمات را از یک منبع در جای دیگر کپی کنید تا در به تشخیص مشکلات پردازش زبان شما کمک کند.
در بین درمان های مختلف اختلالات یادگیری ، کاردرمانی ممکن است در بهبود مهارت های نوشتاری مفید باشد. فعالیت های درمانی ممکن است شامل موارد زیر باشند:
همچنین چندین برنامه نوشتاری وجود دارد که می تواند به کودکان و بزرگسالان کمک کند تا حروف و جملات را روی کاغذ بنویسند.
اگر سایر مشکلات یادگیری یا مشکلات سلامتی وجود داشته باشد ، درمان آنها نیز باید مد نظر گرفته شود. به عنوان مثال برای درمان ADHD ممکن است داروهایی لازم باشد.
برای برخی از افراد ، کاردرمانی و آموزش مهارتهای حرکتی می تواند به بهبود توانایی نوشتن آنها کمک کند. برای برخی دیگر ، این یک چالش مادام العمر است.
اگر پسر یا دختری دارید که مبتلا به دیسگرافیا است ، مهم است که با مدرسه و معلمان کودک خود در مکانهایی که مناسب این نوع اختلال یادگیری هستند کار کنید. برخی از استراتژی های مرتبط با کلاس که ممکن است به شما کمک کنند عبارتند از:
و اگر احساس می کنید درمانی که شما یا کودکان به دلیل دیسگرافیا دریافت می کنید کافی نیست ، تسلیم نشوید. به دنبال سایر درمانگران یا منابعی باشید که ممکن است به شما کمک کنند.
اصطلاح دیس گرافی نیز برای کودکانی اطلاق می شود که علی رغم هوش طبیعی، بسیار بد می نویسند. برخی معتقدند که بدنویسی این کودکان معمولا به دلیل عدم هماهنگی حرکتی آنان است اما به هر حال نوشتن باید به عنوان یک عمل پیچیده که شامل رشد ذهنی، مهارتهای حرکتی و بینایی است، در نظر گرفته شود.
نوشتن شامل یک عمل پیچیده است که شامل رشد ذهنی، مهارتهای حرکتی و بینایی می شود با توجه به اینکه معمولا بیان محاوره ای کلمات و نوشتن رسمی آنها در بسیاری از موارد با یکدیگر تطابق ندارد لذا املا نوشتن کار دشواری است.
البته غیبت های مکرر، فقدان تمرین کافی ، آموزش ناکارآمد و … همه در مشکلات املا نویسی موثر است اما این موارد بر خلاف اختلال املا نویسی است.
تعریف املا: املا کلمه ای است عربی ومصدر .این کلمه در ترجمه ی فارسی به معنای پر کردن نویسانیدن ، دیگری را به تلقین از خود چیزی گفتن ، مطلبی را تقریر کردن تا کسی بنویسد . نوشتن از تلقین مطلبی که دیگری تقریر کند .طریقه ی نوشتن کلمات درست نویسی ،نوشتن ترکیب حروف موافق قاعده ی رسم الخط استفاده شده است
املا گویی واملا نویسی یکی از مهارت های پیچیده و مهم و اساسی زبان فارسی است . املا بخشی از برنامه آموزشی است که در آن خلاقیت مطرح نیست بلکه تنها یک نمونه ویا ترتیب حروف آن مد نظر است.املای یک کلمه بسیار مشکل تراز خواندن آن کلمه است چرا که باز شناسی یک کلمه چاپی، یک عمل کد برگردانی است لذا بعضی ازکودکانی که درخواندن ضعیف هستند،دراملا نویسی هم دچارمشکل می باشند.
نوشتن املا مستلزم تواناییها وخرده مهارتهای بسیاری است.دانش آموز قبل از هر چیز باید قادر به خواندن کلمه باشد.حافظه حرکتی نیز عاملی در املا محسوبمی شود.یعنی شخصی که برای بار دوم کلمه- ای رامی نویسد، باید اعمال حرکتی آن کلمه را بخاطر آورد.
انواع اشتباهاتی که کودک در املا نویسی مرتکب می شود از یک نوع نیستند تا بتوان با اتخاذ یک روش ، همه آن اشتباهات را از بین برد.
تشخیص اختلالات دیکته نویسی پس از نوشتن املا
تمامی املاهایی را که دانش آموز در کلاس درس و در خانه می نویسد، جمع آوری کنید.
همه لغاتی را که اشتباه نوشته است لیست کنید. دقّت کنید بیشترین اشکالات دیکته نویسی او در چیست. اگر دیکته ها به درستی بررسی شوند به راحتی می توان به نوع اشکال یا اختلال در دیکته نویسی پی برد و برای درمان قطعی و مؤثر آن اقدام نمود. این اختلالات معمولاً در گروه های زیر دسته بندی می شوند.
هر چند بروز این اشکالات معمولاً در ۶ ماهه اول سال تحصیلی دیده می شود امّا این اشکالات را نمی توان به وجود اختلالات دیکته نویسی به دانش آموز نسبت داد. در صورت بروز مشکلات پس از ۶ ماه اول سال تحصیلی، می توان گفت که کودک دچار نقصان در توجه و تمرکز است یا دارای اختلالات دیکته نویسی می باشد. اگر این اختلالات به موقع تشخیص داده شوند و برای درمان و رفع آن اقدام گردد، بدیهی است می توان امیدوار بود که نوآموز در نوشتن دیکته بدون هیچ مشکلی حتی در سال های بعد نیز موفق گردد. در غیر این صورت در تمام مقاطع تحصیلی این اختلالات همواره بروز خواهند کرد و در آینده همین اختلالات به ظاهر کوچک، منجر به مشکلات و ناهنجاری های متعدد می گردد.
اختلالات املایی و راهکارها
خطاهای متداول در نوشتن عبارتند از :
برای درمان نارسا نویسی می توان از اقدامات زیر کمک گرفت:
برای تقویت عضلات دست از فعالیت های زیر می توانید استفاده کنید:
رسم دو خط موازی و از او بخواهیم در بین خطوط بنویسد.
تمیز دیداری :
دانش آموزانی که در تمیز دیداری دچار مشکل هستند معمولاً کلمات را اینگونه می نویسند:
زود – خانه – روز – دوش – تبر
دوز – جانه – زور – دوس – بتر
ممکن است این مشکل مربوط به توانایی تشخیص باشد. مثلاً دانش آموز س را از ش – ر را از ز – ف را از ق – ح را از خ – د را ز ذ – ع را از غ – و… تشخیص ندهد.
برای تقویت در تمیز دیدار می توان از شیوه های زیر کمک گرفت:
کارت هایی مانند نمونه زیر تهیه می کنیم
حرف
نمونه حروف سمت راست را در بین حروف دیگر پیدا کن
ج
چ ی ص ج ح خ ع ک ح خ
د
ر ز ژ و د ذ م ص ث ق غ
ل
ک ن م ل گ س ب ق ل د
کلمه
نمونه کلمه سمت راست را در بین کلمات دیگر پیدا کن
دانش
رانش داش دانش روش دانشور
حاتم
خانم خاتم حاتم دائم جائم
همین کار را با کلمات نیز می توانیم انجام دهیم.
حرف یا صدای مورد نظر را در کلمات مشخص زیر را پر رنگ نمایید :
س– خروس شستشو مسائل سطل سماور هسته لباس
*کارت هایی تهیه نموده حروف الفبا را در جهات مختلف روی آن نوشته و از دانش آموز می خواهیم با چرخاندن کارت حروفی که درست در مقابل او قرار می گیرند را بخواند.
* حروف یا کلماتی را به صورت ناقص نوشته از او می خواهیم و آن را تکمیل کند.
* تصاویر نقطه چین را پر رنگ کند.
* تصاویر ساده هندسی را کپی کند.
حافظه توالی دیداری :
این مهارت به توانایی یاد آوری آنچه دیده ایم به همان ترتیبی که بوده مربوط می شود
دانش آموزانی که از این مهارت به اندازه کافی برخوردار نیستند در تجسم و ترتیب و توالی حروف دچار مشکل می شوند. به عنوان مثال مادر را مارد می نویسند.
برای تقویت حافظه دیداری می توان این فعالیت ها را انجام داد .
شقایق – گل – لاله – بهار
*یک کارت مقوایی که روی آن سه کلمه نوشته شده است به دانش آموزان نشان می دهیم سپس آن را مخفی کرده و از وی می خواهیم آن کلمات را به ترتیب باز گو کند . پس از انجام موفقیت آمیز این تمرین کارت هایی با تعدا د بیشتری از کلمات را به وی نشان داده همان تمرین را دنبال می کنیم .
حساسیت شنوایی :
برای ترمیم حساسیت شنوایی می توان این فعالیت ها را انجام داد . مربی می تواند چند وسیله صدا دار را بسازد تا دانش آموزان از آنها استفاده کند و با انواع صدا آشنا شود . مثال :مسواک____ مسباک ژاله _____جاله وجدان ___ وژدان
*صدا های مختلف مثل گریه ،خنده ،سرفه ،چک چک آب ، باران ، ضربه انگشت به در ، ضربه انگشت به شیشه ، برخورد توپ با زمین و امثال آن را در نوار کاست ضبط کرده و از دانش آموزان می خواهیم به آنها گوش داده و صدای هر کدام را تشخیص دهد و بیان نماید .
*چشمان دانش آموز را با دستمال می بندیم و از همکلاسی هایش می خواهیم تا نام او را بگوید . و او تشخیص دهد که چه کسی صدایش کرده است این کار یعنی گفتن نام او توسط دانش آموز نباید به همان ترتیبی باشد که درکلاس نشسته اند زیرا دراین صورت ممکن است به جای استفاده از حساسیت شنوایی صدا یشان را از ترتیب نشستن آنان تشخیص دهد .
تصحیح دیکته توسط دانش آموز روش موثری است.
ضعف حافظه دیداری: کودک به خوبی قادرنیست تصویر حرف مورد نظر رابه خاطر آورد.ودر نتیجه در صداها وحروفی که صدا وتلفظ آنها مثل هم است دچار مشکل می باشد
مثل: انواع (ث-س-ص)- ثریا=سریا صدا=سدا
-انواع (ت-ط) طوطی=توتی حتّی=حطّا
-انواع ( اِ – – ﻪ) اِمام= عِمام عِلّت=اِلّت
-انواع ( ح- ﻬ ) خوش حال=خوش هال همیشه=حمیشه
-انواع (ز-ض-ظ-ذ) مریض=مریز ناظم=ناضم گذشته=گزشته
-انواع(غ-ق) ورق=ورغ کاغذ=کاقز
روشهای درمانی
کلمه صحیح را بصورت درشت بنویسید تا کودک با انگشتش آن املای آن را در هوا بنویسد.
۳-ضعف حافظه شنیداری: کودک شنیده هارا به یاد نمی آورد وبرخی از کلمات را جا
می اندازد(جا اندازی کلمات یا جمله ها به دو دلیل صورت می گیرد:۱ -ضعف حافظه شنوایی ۲-کند نویسی)
روشهای درمانی
۱-در ابتدا ۲ یا ۳ کلمه بگویید و از کودک بخواهید آنها را بعد از شنیدن تکرار کند.سپس تعداد کلمات را بیشتر کنید.
۲-یک جمله و سپس چند جمله بگویید و از کودک بخواهید آنها را تکرار کند.
۳-چند دستور به کودک بدهید و از او بخواهید آناه را به ترتیب اجرا کند.
۴-ضعف توالی دیداری: دانش آموز ترتیب نوشتن صداها را به یاد نمی آورد. مثال:مادر=مارد درخت= ردخت دارد=دادر
روشهای درمانی
۱-حرکاتی ورزشی انجام دهید واز کودک بخواهید آنها را به ترتیب اجرا کند.
۲-از کودک بخواهید حروف نوشته شده را از راست به چپ بگوید.
۳-روی یک کارت ۴-۳ کلمه بنویسید تا کودک ببیند سپس از او بخواهید که حروفی
را که دیده است به ترتیب بیان کند.
۵-تعویض کلمه: دانش آموز کلمه را به دلخواه خود عوض می کند.(خواندن بهترین روش درمان است)مثال: رفت= گرفت
۶-مصطلح نویسی: دانش آموز به جای کلمه مورد نظر،اصطلاحی را که بین مردم رایج است می نویسد(اصطلاحاَبه زبان محاوره ای می نویسد).درمان:بر خواندن و تلفظ کلمات تاکید شود.مثال: تلفن=تیلیفون
۷-ضعف حساسیت شنیداری: کودک درشنیدن صداهای هم وزن حساس نیست (صداهای هم وزن را با هم اشتباه می گیرد و یا صداهای آخربرخی ازکلمات را حذف می کند(مثال:صبح= صب رفتند=رفتن
صداهای هم وزن:
مثال: (ج-ژ) ژاله=جاله پژمرده=پجمرده
مثال: (ک-ت) سکوت=ستوت
عوامل مختلفی در بد کارکردی عصب شناختی افراد دخالت دارند از جمله:
پیش گیری از از ناتوانی های یادگیری را می توان در سه سطح طبقه بندی کرد.
دانش آموزان دارای مشکلات زبان گفتاری:
اختلالات زبانی نه تنها توانایی فرد در برقراری ارتباطات روزمره را تحت تاثیر قرار می دهد بلکه مانع یادگیری مهارت های زبانی مثل خواندن و نوشتن می شود و بر عملکرد حوزه های دیگر نیز تاثیر منفی می گذارند.
از جمله مشکلات موجود در اختلالات زبان گفتاری:
نقص ها و مهارت های زبان گفتاری به وسیله ی آزمون های استاندارد و اندازه گیری های غیررسمی مورد ارزیابی قرار می گیرند.
اصول و انطباق های کلی در تدریس زبان شامل تدریس آن در متن های هدفمند، گام های منظم، تقسیم بندی اطلاعات و اطمینان از درک دانش آموز است.
خواندن دو مولفه ی اصلی دارد: رمزگشایی و درک مطلب.
رمزگشایی جنبه ی مکانیکی تبدیل حروف چاپ شده به زبان گفتاری است که آگاهی واج شناختی فرد را نشان می دهد و درک مطلب به جنبه ی سطح بالاتر خواندن اشاره دارد که از طریق آن افراد معانی را از زبان استنباط می کنند و نشان دهنده ی مهارت های معناشناسی و نحوی آن ها است.
دانش آموزان ممکن است در هریک از این موارد یا در ترکیبی از آن ها مشکل داشته باشند.
بعضی از نظام های آموزشی برای ارزیابی مهارت خواندن دانش آموزان از روش های عینی استفاده می کنند و سپس آنهایی که مهارت خواندنشان پائینتر از سطح معینی است را با آزمون های استاندارد دقیقتر ارزیابی می کنند.
می توان رویکردهای سنتی و معاصر را در آموزش خواندن از هم متمایز کرد:
رویکردهای سنتی مانند روش یادگیری کلمات فرنالد، بر دیدگاه چند حسی تاکید می کنند. به عنوان مثال درگیر کردن کانالهای حسی دیداری، شنیداری و بساوایی در آموزش.
Related Post
چگونه میتوانیم مشاور کودک و نوجوان خوب برای فرزندمان پیدا کنیم؟ شاید این اصلیترین سوالی…
دیرآمدن نوجوان به خانه یکی از شایع ترین مشکلات خانواده است. برای والدین یک نوجوان،…
روش های جدیدتر روش هایی مانند آموزش به کمک رایانه، برنامه خواندن اصلاحی و … را در بر می گیرد.
بیان نوشتاری نیازمند مهارت در سه حوزه ی اصلی است: دستخط، هجی کردن و انشا.
معلمان باید ابتدا یک قضاوت مقدماتی از نوشتار دانش آموزان خود داشته باشند و سپس اختلال های نوشتاری را بصورت رسمی و با استفاده از اجرای یک ابزار تشخیص شناسایی کنند.
تحلیل خطاهای دانش آموزان شامل بررسی الگوهای اشتباهات دانش آموزان است. یکی از اهداف تحلیل خطاها تشخیص راهبردهای غلط است. این کار برای راهیابی به ذهن دانش آموزان و مشخص کردن اینکه چه عامل غلطی در ذهن آنها شکل گرفته صورت می گیرد که به راه حل منتج شود.
دانش آموزان با ناتوانی های یادگیری مشکلات گوناگونی در ریاضیات دارند که به قدری ناهمگن هستند که در یک گروه قرار نمی گیرند.
صاحب نظران ناتوانی های یادگیری انواع بسیار متعددی از مشکلات را در مورد ناتوانی در یادگیری ریاضی مطرح کرده اند.
بسیاری از این مشکلات به طور مستقیم به عملکرد در حساب مربوط نمیشود، بلکه به مشکلات شناختی و اختلالات پردازش اطلاعات مربوط است.
محققان علوم شناختی نشان داده اند که دانش آموزان باید اصول ریاضی، قواعد و روش ها و روابط را درک کنند تا علم ریاضی در آنها شکل گیرد.
ضمن اینکه بعضی از مشکلات ریاضی که دانش آموزان با ناتوانی یادگیری دارند به طور مستقیم با عملکرد در تکالیف حسابی ارتباط دارد.
برای مثال اغلب دانش آموزان محاسبه پریش معمولا در مهارتهایی مانند نوشتن صحیح اعداد و علائم ریاضی، به یاد آوردن معانی علائم، شمردن و … دچار مشکل هستند.
مشکلات یادگیری ریاضی تا حدود زیادی مانند سایر حوزه های یادگیری ارزیابی می شود. به این شکل که معلمان برخی دانش آموزان را ارجاع داده و آزمونهای غربالگری بر روی آنها اجرا شود تا نیاز به ارزیابی های دیگر مشخص شود.
معلمان میتوانند از طریق تحلیل اشتباهات دانش آموزان مشخص کنند چه چیزی باید آموزش دهند. اشتباهات دانش آموزان معمولا شامل موارد زیر است:
اختلالات یادگیری از جمله نارساییهایی هستند که در بعضی افراد به دلایل مختلف بروز میکند. دیسگرافیا یا اختلال نوشتن هم از جمله این موارد است.
البته اختلالات یادگیری دیگری هم مانند اختلال خواندن وجود دارد که به سبب فراوانی بیشتر، شناخته شدهتر است. اختلال نوشتن معمولاً با دیگر اختلالاتی مانند اختلال خواندن همراه است. بنابراین توصیه میکنم مقاله درمان اختلال خواندن را مطالعه بفرمایید تا از علائم و راههای درمانی آن مطلع شوید.
اختلال نوشتن همانطور که از نامش پیداست، باعث بروز مشکلاتی درتوانایی نوشتاری فرد میشود. در ادامه به طور مفصل درمورد تشخیص و درمان اختلال نوشتن میخوانید اما پیش از آن بهتر است برای آشنایی بهتر و بیشتر با ناتوانی نوشتاری، انواع و علت آن را بشناسید.
درمان اختلال نوشتن در هر فرد بسته به میزان شدت و نوع اختلال متفاوت است. پیش از اینکه وارد مباحث مربوط به درمان شویم، لازم است به انواع مختلف آن اشاره شود.
طبقه بندیهای مختلفی برای انواع دیسگرافیا بیان شده است که باید متناسب با نوع آن روش درمان اختلال نوشتن، انتخاب شود. در این مطلب، به شرح یکی از این طبقهبندیها پرداخته میشود.
نوشتن عملی است که حرکتی باید در آن انجام شود و گاهی مشکل در همین حرکت است. به این معنا که در ذهن اطلاعات مربوط به کلمات و نوشتن حروف وجود دارد اما مغز نمیتواند آنها را به حرکت تبدیل کند تا فرد حروف را روی کاغذ بیاورد. بعد از توضیح نحوه درمان اختلال نوشتن ، راهی برای بهبود این نوع دیسگرافیا بیان خواهد شد.
یک کودک پیش از انجام عمل نوشتن لازم است که رابطه بین اشیاء و در وهله بعد رابطه بین حروف و نوشتن را درک کند. اگر در ایجاد و درک این ارتباط دچار مشکل شود در نهایت اختلال نوشتن را به دنبال دارد. از نشانههای آن هم، عدم تمایل به بازیهایی مثل لوگو و دیگر اسباببازیهای ساختمانی است. در صورت اطمینان از وجود این نوع نارسایی، روش درمان اختلال نوشتن باید متناسب با همین نوع اختلال انتخاب شود.
گاهی اختلال نوشتن ساختمانی، مشکلات دیگری مانند عدم تمرکز یا کم توجهی را به دنبال دارد.
بریدهبریده صحبت کردن و ناتوانی در بیان درست کلمات از جمله نشانههای این نوع از اختلال نوشتن است. البته گاهی این مشکل با مشکل ضعف در ماهیچههای زبانی اشتباه گرفته میشود. درحالی که دلیل آن، این است که فرد در تلفظ درست و درک صحیح آن مشکل دارد.
علل بوجود آمدن اختلال نوشتن شامل چند مورد می شود که به بررسی هرکدام از این موارد می پردازیم و روش های درمان آن را بیان می کنیم.
عمل نوشتن برخلاف چیزی که ما تصورمیکنیم نیاز به حرکات ظریف دست دارد که مسئولیت آن را مغز به راحتی برای افراد معمولی انجام میدهد.
درواقع بخش کدگذاری مغز باعث میشود ما حروف و شکلشان را به خاطر بیاوریم و همچنین حرکات انگشتانمان در هنگام نوشتن آن حروف در همین جنبه کدگذاری مغز ثبت میشود. زمانی که ذهن در انجام درست این قابلیت دچار مشکل شود، خود را بهعنوان مشکل دیسگرافیا نشان میدهد.
اختلالات یادگیری معمولا ً در خردسالی شکل میگیرد اما گاهی آسیبهایی مانند سکته یا ضربه مغزی در بزرگسالی هم موجب پیدایش این ناتوانی میشود. علت دیسگرافیا در بزرگسالی هم همین موضوع است ولی درمان اختلال نوشتن با توجه به سن فرد سختتر و طولانیتر میشود.
اینطور نیست که فرد دارای اختلال نوشتن حتماً این ناتوانی را به فرزند خود هم منتقل کند اما احتمالش وجود دارد. بنابراین گاهی این اختلال یادگیری ارثی است. بعضی اوقات هم به سبب تولد زودتر از موعد و یا نقص در رشد کامل جنین است.
عوامل محیطی یکی دیگر از علتهای پیدایش نارسایی در نوشتن است. اهمیت تربیت و نگهداری درست کودک بیشتر از آن چیزی است که خیلی از افراد فکر میکنند و دلیل این اهمیت تأثیرپذیری بسیار در سنین کم است.
کمتوجهی، حساسیتهای غذایی، تغذیه نامناسب، آموزش نادرست، کمک نکردن به رشد ذهنی کودک و خیلی دیگر از موارد این چنینی میتوانند در نهایت منجر به اختلال یادگیری شوند. مشکل اصلیتر اینجاست که خیلی از والدین بعد از دانستن وجود این ناتوانی، آنچنان که باید به درمان اختلال نوشتن اهمیت نمیدهند.
قبل از شروع درمان اختلال نوشتن باید از وجود این ناتوانی مطمئن شد. به همین منظور در ادامه برخی از علائم آن بیان شده است. بسیاری از این علائم توسط والدین قابل تشخیص است اما فراموش نشود که درنهایت پزشک متخصص باید وجود اختلال نوشتن را تشخیص دهد.
گاهی ممکن است علائمی که در ادامه مقاله به آنها اشاره می شود، به صورت بسیار خفیف در کودک وجود داشته باشد. در این صورت امکان دارد که کودک و یا فرد بالغ دچار اختلال مغزی دیگری به نام عدم تمرکز باشد که علائمی مشابه اختلال خواندن دارد. جهت آشنایی با راههایی برای بهبود تمرکز، مطالعه مقاله درمان عدم تمرکز پیشنهاد میشود.
هرچند بسیاری از افراد عادی هم میتوانند دستخط بدی داشته باشند اما اگر کودک دستخط بد را در کنار برخی دیگر از علائم داشته باشد، احتمال دارد دچار اختلال نوشتن باشد. به یاد داشته باشید که منظور از دستخط بد، در حدی است که نوشته بسیار ناخوانا باشد.
مشکل جدی در املاء نویسی از جمله علتهای رایج این ناسازگاری است که البته با درمان اختلال نوشتن قابل بهبود است. این مشکل به این دلیل است که کودک با توجه به مشکلش قادر به تشخیص صحیح صامت و مصوت نیست، نمرات بدی در املاء میگیرد.
کودکی که در تبدیل گفتار به نوشتار ناتوان باشد، نمیتواند به درستی کلمات را در کنار هم بگذارد و از ترکیبشان جملات مفهومی بسازد. به همین دلیل است که کودکان دارای اختلال نوشتن در انشاء نویسی نیز بسیار ضعیف هستند. این افراد حتی گاهی حروف یک کلمه را جابهجا مینویسند. بهطور مثال ممکن است شعر را عشر بنویسند.
همانطور که پیشتر در قسمت علت ها و در بخش کدگذاری مغز گفتیم، فرد نمیتواند به راحتی حرکت ظریف انگشتان دستش را در هنگام نوشتن یا هر فعالیت این چنینی دیگری به یاد بیاورد. به همین دلیل است که افراد دارای اختلال نوشتن گاهی در موارد ساده مانند بستن زیپ یا بند کفش، راه رفتن، ورزش کردن و یا حتی نگهداری مداد دچار مشکل میشوند.
کسانی که این ناتوانی را دارند و البته هنوز روشهای درمان اختلال نوشتن را شروع نکرده اند، معمولاً در مدرسه دانش آموز تنبلی هستند. در یادگیری ریاضیات کند هستند و حتی قادر به حفظ کردن نام رنگها به صورت درست و یا به خاطر سپردن روزهای هفته نیستند.
دیگران مقاله ” درمان اختلال ریاضی “ را نیز مطالعه می کنند.
لازم به ذکر است که هیچ یک از این موارد دلیل بر کم هوشی این افراد نیست. گاهی حتی کودکان دچار اختلالات یادگیری هوشی به مراتب بالاتر از همسن و سالهای خود دارند و در صورت درمان میتوانند بسیار عالی عمل کنند.
5 مورد از علائم دیسگرافیا گفته شد تا با دانش کاملتری به سراغ راههای درمان اختلال نوشتن برویم. البته نشانههای دیگر برای تشخیص این اختلال وجود دارد که آنها را هم میتوان زیر مجموعهای از 5 مورد بالا دانست. با این وجود برخی از این علائم و نشانه ها را برای راهنمایی هرچه بهتر شما عزیزان بیان می کنیم:
در کل تا به امروز دارویی برای درمان اختلالات یادگیری وجود نداشته. برای درمان اختلال نوشتن هم روشها و تکنیکهایی ارائه شده است که سعی میشود درحد امکان به بیشتر این روشها در این مقاله اشاره شود.
برای اطلاع بیشتر از روش های درمان اختلال یادگیری در کودکان می توانید این مقاله را نیز مطالعه فرمائید.
نوروفیدبک درواقع دستگاهی برای انتشار امواج به مغز است که درنهایت باعث آموزش عملکرد بهتر مغز میشود. این روش بدون عوارض جانبی می باشد و مانند باشگاهی برای مغز می باشد که هر قسمت از مغز که دچار افت عمکرد شده است، در این باشگاه تقویت می گردد. از این روش برای درمان اختلالات یادگیری و درمان اختلال نوشتن استفاده میشود که مشکلاتی مانند اضطراب، استرس و یا عدم تمرکز را هم بهبود میبخشد. جدیدترین و بهترین دستگاه این تکنولوژی دستگاه لورتا نوروفیدبک می باشد که چند سالی است که توسط دکتر امین اسداله پور وارد ایران نیز شده است و در مراکز علوم اعصاب و روانشناسی سایبر از آن برای درمان انواع اختلالات مغزی و اختلال نوشتن بصورت تخصصی استفاده می شود.
ابن روش را باتوجه به این که طول درمان کوتاهی دارد و در آن از قرص و دارو استفاده نمی شود و عوارض جانبی ندارد، می توان بهترین روش در بین راه های درمان اختلال نوشتن دانست. برای دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان تلفنی از متخصصین مراکز سایبر کلیک کنید.
حافظه بینایی ارتباط مستقیم با این ناتوانی دارد. در صورتی که بتوان حافظه فرد دچار این اختلال را بهبود داد، قدم بزرگی در درمان اختلال بینایی و سپس درمان اختلال نوشتن برداشته خواهد شد.
روش نیول سی کپارک موضوع علمی گستردهای است که باز کردن آن در این مقاله نمیگنجد اما در کل، این روش با تحریک گیرندههای عمیق پوست به درمان اختلالات یادگیری کمک شایانی میکند. با وجود علمی و سنگین بودن علت و چرایی این روش اجرای آن بسیار ساده است و با غلتیدن کودک بر روی فرش یا چند تیوپ قابل انجام است. طبق این نظریه همین حرکات ساده نتایج مثبتی در برطرف کردن اختلال نوشتن از نوع فکری – حرکتی دارد.
تمایز دیداری یکی از ادراک بینایی است که تقویت آن در درمان اختلال نوشتن، بسیار مؤثر خواهد بود. چرا که در خواندن یک متن لازم است فرد بتواند تمایز و فرق بین حروف و کلمات را درک کند.
انجام بازیهای ساده در درمان اختلال نوشتن نباید نادیده گرفته شود. این بازی و تمارین ساده در صورت تداوم نتایج معجزه آسایی خواهند داشت. در ادامه به برخی از این بازیها اشاره میشود.
برای انجام این سری بازیها راههای زیادی وجود دارد. به عنوان مثال میتوان با نقطه چین شکلی رسم کرد سپس از کودک خواست که با به هم وصل کردن نقطه چینها، آن تصویر مفهمومی را شکل دهد.
به عنوان مثالی از این بازی، میتوانید اشکالی در بخشی از کاغذ رسم کنید و از کودک بخواهید تنها داخل اشکال و یا پس زمینه آنها را رنگ بزند.
از کودک بخواهید تصاویری که مرتبط هستند را به هم وصل کند و یا دور تصویر متفاوت خط بکشد.
اختلال در یادگیری ریاضی و درمان آن :
بحث آموختن ریاضی یکی از اساسی ترین و مهم ترین درس ها در مهد، پیش دبستانی است. ریاضی همیشه کودکان را دچار چالش می کند و دانش آموزان بسیاری در یادگیری آن به مشکل بر می خورند. ریاضی سرشار از اعداد و ارقام و فرمول است، که دانش آموزان بسیاری قادر به یادگیری آن نیستند. بنابراین والدین به ناچار تصمیم می گیرند به سمت معلم خصوصی بروند که علاوه بر هزینه گزاف، بازخوردی هم برای آن ها در بر ندارد.
اختلال ریاضی یکی از انواع اختلالات یادگیری است. نمی توان کودکانی را که در درس ریاضی و محاسبات مشکل دارند را کودکانی کم هوش و ضعیف نامید و یا گفته شود که از سلامت جسم برخوردار نیستد، ممکن است همین دانش آموز مثلا: دردرس علوم بسیار موفق تراز بقیه همکلاسی هایش باشد. بنابراین این یک نوع توهین به کودک است که او را کند ذهن بنامیم. همین رفتار در آینده او را فردی ضعیف و بدون عزت نفس بار می آورد.
اختلال یادگیری ریاضی باعث می شود کودک نتواند محاسبات حتی کوچک را انجام دهد.
تا به حال فکر کرده اید وظیفه شما در قبال این دانش آموزان چیست؟ در ادامه با ما همراه باشید:
اختلالات ریاضی نشانه های مختلف و بی شماری دارد که کودک از اول تحصیل با آن همراه می شود:
شمارش اعداد:
اولین اختلالی که کودک شما در بدو ورود به مهد کودک با آن رو به رو است ، شمردن اعداد و ارقام است. این کودکان یا شمارش اعداد را مدت ها یاد نمی گیرد. و یا شمارش اعداد را یاد می گیرند اما به زودی فراموش می کنند. این کودکان مفهوم ارتباطات عددها را با هم متوجه نمی شود. از عدم تمرکز و توجه پایینی برخوردار هستند و نمی توانند فکرشان را یک جا متمرکز کنند.
یکی از بازی هایی که کودک به صورت بازی و تفریح شمارش را یاد می گیرد بازی نقطه بازی است. از کودک بخواهید اعداد 1 را به 2 و 2 را به 3 و ….. وصل کند.
و یا این که خود بزرگ ترها می توانند در کنار کودک شروع به شمارش کنند تا کودک کم کم شروع به شمردن اعداد و ارقام کند.
محاسبات ریاضی: دانش آموزانی هستند که با وجود هوش بالا و جسمی طبیعی نمی توانند ارقام را محاسبه کنند و به یک نتیجه برسند. آن ها زود خسته می شوند و محاسبه را رها می کنند. این یک نوع اختلال در یادگیری ریاضیات است. این دانش آموزان به دلیل نداشتن تمرکز کافی از حافظه بالایی برخوردار نیستند.
اختلال یادگیری در حفظ جدول ضرب: جدول ضرب یک معضل برای دانش آموزانی است که به مدرسه می روند . به طور کلی دانش آموزان در بحث اختلال یادگیری ریاضی به هیچ عنوان شبیه هم نیستند و با هم تفاوت دارند. مثلا: دانش آموزانی هستند که جدول ضرب را یاد می گیرند اما در محاسبات ریاضی دچار اشکال هستند.
از دیگر اختلالات ریاضی می توان به: اختلال درتشخیص اعداد- اختلال در درک مفاهیم ریاضی، مشکل در مرتب کردن اعداد،اشکال در خواندن ساعت و بسیاری دیگر نام برد.
راه های درمان اختلال ریاضی:
ابتدا باید کودکتان را به عنوان کودکی سالم با رشدی طبیعی و هوش بالایی بدانید، نوع نگاهتان را نسبت به فرزند خویش تغییر دهید. به او اعتماد به نفس دهید و وقت بیش تری را برای او قائل شوید.
با کودک خود بازی کنید: مسائل ریاضی رابه صورت بازی به او یاد دهید. بگذارید تصور کند ساعاتی شما هم مانند او کودک هستید. شما می توانید به صورت بازی و ریاضی مفاهیمی مانند: ( جمع، تفریق، ضرب و تقسیم را به او یاد دهید). فقط دست از سرزنش کردن بردارید وکودکتان را درک کنید.
از تکرار بیش از حد بپرهیزید: کودکان ذهنی فعال دارند و بیش تربه فکر تفریح و بازی هستند پس بیش از حد یک مساله را تکرار نکنید چون جواب عکس می گیرید. می توانید از راه های مفیدتری استفاده کنید.