اختلال یادگیری یکی از اختلالاتی است که ممکن است در سنین مدرسه و یا در مواردی قبل از آن در کودکان تشخیص داده شود. این اختلال عملکرد تحصیلی، اعتماد به نفس و مشارکت اجتماعی کودک را تا حدود زیادی تحت تاثیر قرار می دهد. این اختلال انواع مختلفی داشته و ممکن است حیطه های مختلف تحصیل کودک را تحت تاثیر قرار دهد. بهترین راه درمان این اختلال استفاده از خدمات کاردرمانی در اختلال یادگیری می باشد. کلینیک کاردرمانی اختلال یادگیری در غرب تهران برای این کودکان به صورت اختصاصی ارزیابی و درمان انجام می دهد.
در واقع به هر اختلالی که در آن موفقیت تحصیلی فرد با توجه به سن، هوش و آموزش و یا براساس آزمون های سنجش خواندن و نوشتن و ریاضیات، از آنچه انتظار میرود بسیار کمتر باشد اختلال در یادگیری اطلاق می شود.
در واقع این اصطلاح بر اثر نیاز تشخیص و کمک به دانش آموزانی ایجاد شده است که همیشه در کارهای درسی خود با مشکل مواجه هستند علی رغم اینکه در چهارچوب سنی کودکان استثنایی قرار نمی گیرند. این اختلال یک اختلال عصب شناختی است، در واقع ناشی از تغییردر شیوه “سیم کشی” مغز یک فرد است و میتوان گفت کودکان مبتلا اختلال یادگیری اطلاعات محیط اطراف خود را به طور متفاوتی دریافت و پردازش میکنند. کودکان مبتلا در مقایسه با همسن وسالان خود هوش برابری دارند اما در تنظیم اطلاعات، ادراک دیداری و شنیداری، حافظه و توجه نقص دارند. این کودکان بدون کمک والدین و مربیان خود عملکرد ضعیفی را از خود نشان می دهند. در نتیجه این کودکان عزت نفس و انگیزه بسیار پایینی دارند.
علائم زیر از نشانه های اختلال یادگیری در کودکان هستند:
راهنمای تشخیصی وآماری اختلالات روانی(DSM-5) که توسط انجمن روانپزشکی آمریکا منتشر شده است، علائم زیر را برای این اختلال مطرح کرده است:
وجود یک یا چند مورد از نشانه های بالا میتواند نشاندهنده ی اختلال یادگیری باشد. به همین دلیل اگر اینها را مشاهده کردید به متخصص(روانپزشک، روانشناس) مراجعه کنید. این کودکان به مداخلات کاردرمانی اختلال یادگیری در غرب تهران نیاز پیدا خواهند کرد.
علل و عوامل ایجاد کننده
علل بروز اختلالات یادگیری نسبتاً مبهم است اما تجربه و علم حاضر به ما کمک می کند که ناتوانی های یادگیری مفهومی چند رشته ای است و پیوند میان کارشناسان رشته های گوناگون در این امر باید برقرار باشد.
اختلال خواندن(dyslexia):
در اختلال خواندن کودک در درک معنی کلمات، عبارات و پاراگراف هایی که خوانده شده مشکل دار و همچنین کودک ارتباط بین صداها، حروف و کلمات را درک نمیکند.
اختلال نوشتن(dysgraphia):
در اختلال نوشتن کودک تعداد زیادی اشتباه گرامری یا علامت گذاری های اشتباه دارد. دستخط کندی دارد و به سختی مینویسد و دستخطش ممکن است قابل خواندن نباشد.
در اختلال یادگیری از نوع اختلال ریاضی، کودک در محاسبه ی اعداد ووتسلط یافتن بر قواعد آن ها مشکل دارد و در درک روابط اعداد مشکل دارد. حین محاسبه سردرگم میشود و ممکن است روش محاسبه اش را تغییر دهد. کودک در استدلال ریاضی مثلا در استفاده از مفاهیم، قواعد یا فرمول ها برای حل مسائل به شدت مشکل دارد.
بچهها برای موفقیت در مدرسه باید کوشا باشند. با این حال، برای برخی از دانشآموزان، ممکن است سختکوشی به تنهایی کافی نباشد. بعضی از کودکان به دلیل اختلال یادگیری در کلاس با چالشهای فراوانی روبهرو میشوند. ناتوانی یادگیری یک اختلال است که مانع از توانایی پردازش و حفظ اطلاعات میشود. از آنجا که فرایندهای ذهنی متعددی بر یادگیری تاثیر میگذارد، اختلالات یادگیری میتوانند به طرز چشمگیری تواناییهای فرد را کاهش دهند.
اختلال یادگیری بر نحوه درک اطلاعات و برقراری ارتباط توسط فرد موثر است. در واقع کسی که از اختلال یادگیری رنج میبرد برای درک اطلاعات جدید یا پیچیده و یادگیری مهارتهای جدید با مشکلات زیادی مواجه میشود. فقط در کشور انگلیس حدود ۱.۵ میلیون نفر اختلال یادگیری دارند. پزشکان تخمین میزنند ۳۵۰ هزار نفر از این تعداد، درگیر اختلالات شدید یادگیری هستند و این رقم همچنان در حـال افزایش است.
حتما بخوانید: تست کرونا در منزل
شدت اختلالات یادگیری در افراد متفاوت است و به سه دسته خفیف، متوسط و شدید تقسیم میشود. برخی از افراد با اختلال یادگیری خفیف میتوانند به راحتی حرف بزنند و از خود مراقبت کنند؛ اما ممکن است به زمانی بیش از حد معمول برای یادگیری مهارتهای جدید نیاز داشته باشند. اگر اختلال یادگیری خیلی شدید باشد، امکان دارد فرد به هیچ وجه نتواند با دیگران ارتباط بگیرد.
برخی از بزرگسالان با وجود اختلالات یادگیری متوسط، قادرند به صورت به زندگی مستقل کنند؛ در حالی که افراد دیگر با اختلال شدید یادگیری، برای انجام کارهای روزمره زندگی مانند شستن و لباس پوشیدن به کمک نیاز دارند. کودکان و نوجوانانی که دچار ناتوانی در یادگیری هستند، گاهی نیاز به آموزشهای ویژهای پیدا میکنند.
بیشتر بخوانید: اختلال شخصیت مرزی و خودکشی
اختلال یادگیری در خواندن را میتوان شناخته شدهترین ناتوانی در یادگیری نامید. نارساخوانی یک اختلال یادگیری است که مانع توانایی فرد در خواندن و درک متن میشود.
روشهای مختلفی وجود دارد که می تواند به شما کمک کند تا این ناتوانی را تشخیص دهید. معمولا در این شرایط، فرد کلمات را غلط، آهسته و با دشواری زیادی میخواند. گاهی کلمات را حدس میزند. در هجی کردن کلمهها مشکل دارد. مثلا ممکن است حروف بیصدا یا صداداری را به کلمه اضافه کند، یا یک حرف را جای حرف دیگری به کار ببرد.
اختلالات یادگیری نوشتاری نیز مثل اختلال در یادگیری خواندن، گاهی در کودکان دانشآموز دیده میشود. این ناتوانی به دیسگرافی معروف است. دیسگرافی میتواند مربوط به عمل فیزیکی نوشتن باشد. این دانشآموزان اغلب نمیتوانند به طور صحیح مداد را در دست بگیرند و در هنگام تلاش برای نوشتن ممکن است بدن آنها تنش داشته باشد. این اتفاق باعث می شود تا خیلی زود از ادامه خسته شوند. اختلال یادگیری در نوشتن میتواند در زمان نوشتن یک متن هم مشکلاتی ایجاد کند. اغلب این دانشآموزان در سازماندهی افکار خود مشکل دارند و نمیتوانند یک متن منسجم و ساختارمند بنویسند.
اختلالات یادگیری در نوشتن باعث خستگی جسمی کودک در هنگام نوشتن میشود
اختلال یادگیری در مهارتهای حرکتی ۲ نوع است. گاهی کودک در مهارتهای حرکتی ظریف مثل بریدن یا نوشتن مشکل دارد و گاهی در مهارتهای فیزیکیتری مثل دویدن یا پریدن. از ناتوانی حرکتی گاهی اوقات به عنوان یک فعالیت «خروجی» یاد می شود به این معنی که مربوط به خروجی اطلاعات از مغز است. برای دویدن، پریدن، نوشتن یا بریدن چیزی، مغز باید بتواند با اندامهای لازم ارتباط برقرار کند تا عمل انجام گیرد.
علائمی که نشان میدهد کودک شما دارای ناتوانی در هماهنگی حرکتی است، شامل مشکلات در فعالیتهاییست که نیاز به هماهنگی چشم و دست دارد، مانند نگه داشتن مداد یا بستن دکمههای لباس.
بیشتر بخوانید: اسکیزوفرنی و شیزوفرنی
خیلی از بچهها ممکن است در انجام تمرینات ریاضی و محاسباتی ضعف داشته باشند و این به معنی اختلال یادگیری در آنها نیست. افرادی که به این نوع اختلال دچارند معمولا برای مسلط شدن به قواعد اعداد و ارقام، اطلاعات رقمی یا محاسبه مشکل دارند؛ مثلا از بزرگی اعداد و روابط آنها با هم درک ضعیفی دارند، اعداد یک رقمی را با انگشتان میشمارند و نمیتوانند مانند سایر دانشآموزان، قواعد ارقام و اعداد را یاد بگیرند. خیلی وقتها وسط یک محاسبه سردرگم گیج و سردرگم میشوند و در مواردی روش محاسبه را عوض میکنند.
این افراد ممکن است در مفاهیمی مانند زمان، اندازهگیری یا برآورد هم مشکل داشته باشند.
حدود ۶.۴ میلیون کودک در سراسر جهان به بیش فعالی مبتلا هستند. در مورد اینکه آیا نقص توجه یا بیش فعالی از نظر فنی به معنای ناتوانی در یادگیری است یا نه بحث وجود دارد، اما بدون شک وجود این مشکل یک مانع مهم در یادگیری معمول است. دانشآموزانی که بیش فعال هستند، معمولا توجه و تمرکز کمتری دارند. این بچهها خیلی راحت دچار حواسپرتی میشوند و اغلب در محیطهای سنتی مدرسه با مشکل مواجهاند. متخصصان، ADHD را با ساختار مغز مرتبط میدانند. شواهدی وجود دارد که بیشفعالی ممکن است ژنتیکی نیز باشد. برخلاف ناتوانیهای یادگیری معمول که نیاز به مداخلات آموزشی و مشاوره دارند، بیش فعالی را میتوان با استفاده از دارو و روشهای رفتا درمانی با موفقیت درمان کرد.
بیشفعالی در بسیاری از مواقع میتواند به اختلالات یادگیری منجر شود
قبل از هر چیز باید این حقیقت را بدانید که اختلال یادگیری، مشکلی در هوش یا انگیزه کودک شما ایجاد نمیکند و بچههای دارای این اختلال، به هیچ وجه تنبل نیستند. واقعیت این است که این بچهها درست به اندازه هم سن و سالانشان باهوش و خلاقاند. فقط مغز آنها کمی متفاوت عمل میکند و این تفاوت بر نحوه دریافت و پردازش اطلاعاتشان تاثیر میگذارد.
به زبان ساده، کودکان و بزرگسالانی که اختلال یادگیری دارند، چیزها را متفاوت میبینند، میشنوند و درک میکنند. این موضوع میتواند باعث شود که این افراد در یادگیری اطلاعات، مهارتهای جدید و استفاده از آنها به مشکلاتی بر بخورند. متداولترین نوع اختلالات یادگیری شامل مشکلات خواندن، نوشتن، درک ریاضی، استدلال، گوش دادن و صحبت کردن است.
همه بچهها برای انجام تکالیفشان با مشکلات زیادی روبهرو هستند، اما اگر کودک شما به طور مداوم در زمینه خاصی از یادگیری مشکل دارد، این ممکن است نشاندهنده یک اختلال در یادگیری باشد.
اگر این نشانهها را در کودکتان مشاهده کردید، مضطرب نشوید. زندگی فرزند شما تمام نشده! کودکان دارای اختلال یادگیری میتوانند تبدیل به آدمهای موفقی شوند؛ فقط باید از یک روانشناس یا مشاور کمک بگیرید.
میدانیم مواجهه شما با این احتمال که کودکتان اختلال یادگیری دارد، بسیار دشوار است. هیچ پدر و مادری نمی خواهد رنج فرزندش را ببیند. ممکن است از خودتان بپرسید آینده فرزندم چه میشود؟ یا نگران باشید که شرایط او در مدرسه چطور خواهد شد؟ آیا دانشآموزان دیگر به او برچسب کند ذهن میزنند؟
نکته مهمی که باید بخاطر بسپارید این است که اکثر بچههای دارای اختلال یادگیری دقیقا به باهوشی کودکان دیگر هستند. فقط باید به آنها آموزشی داده شود که متناسب با سبک یادگیری منحصر به فرد آنها باشد. بهتر است اطلاعات خود را در زمینه اختلالات یادگیری بالا ببرید و با متخصصان این امر گفتوگو کنید. حالا میخواهیم با علائم و نشانههای اختلالات یادگیری آشنا شویم. با ما همراه باشید.
بیشتر بخوانید: درمان قطعی آلزایمر
کودکان دارای اختلالات یادگیری، به اندازه همسن و سالانشان باهوش هستند
ناتوانی در یادگیری زمانی اتفاق میافتد که رشد مغزی فرد، چه قبل از تولد، چه در زمان تولد و چه در اوایل کودکی تحت تاثیر مشکلی قرار گیرد. عوامل زیر میتواند در ایجاد اختلالات یادگیری موثر باشند:
بعضی اوقات دلیل مشخصی برای اختلال یادگیری وجود ندارد. گاهی ممکن است مشکلات یادگیری، ناشی از یک مشکل زمینهای دیگر باشد. مثلا همه مبتلایان به سندرم داون نوعی اختلال یادگیری دارند و بسیاری از افراد مبتلا به فلج مغزی نیز به همین مشکل دچارند .افراد مبتلا به اوتیسم هم ممکن است دارای اختلالات یادگیری باشند و حدود ۳۰ درصد مبتلایان به بیماری صرع، با مشکلات یادگیری دست و پنجه نرم میکنند.
اختلالات یادگیری معمولا زمانی آشکار میشوند که کودک شما به مدرسه میرود. اگر فرزند شما دانشآموز است، اختلالات یادگیریای که بیشتر به چشم میآیند معمولا بر روی خواندن، نوشتن یا ریاضیات متمرکزند. نشانههای این اختلالات شامل موارد زیرند:
در خواندن دو نوع اختلال یادگیری وجود دارد. مشکلات اساسی خواندن و مشکلات درک مطلب.
مشکلات اساسی خواندن زمانی اتفاق میافتد که درک رابطه بین اصوات، حروف و کلمات مشکل باشد. مشکلات درک مطلب وقتی رخ میدهد که توانایی درک معنای کلمات، عبارات و پاراگرافها وجود ندارد. علائم مشکلات خواندن عبارتاند از:
اختلال یادگیری نوشتاری که به آن اختلال نوشتن هم میگویند، زمانی اتفاق میافتد که فرد در نوشتن کلمات با مشکل مواجه میشود. اختلال نوشتن میتواند شامل عمل جسمی نوشتن یا فعالیت ذهنی درک اطلاعات باشد. علائم این اختلال عبارتاند از:
مشاهده موارد بالا در کودک میتواند نشانه ابتلای او به اختلالات یادگیری خواندن و نوشتن باشد. میتوانید در مرحله اول با معلم یا مشاور مدرسه فرزندتان صحبت کنید و پس از گفتوگو و همفکری با آنها، از یک روانشناس کودک کمک بگیرید. روانشناس ممکن است شما را به یک کار درمانگر یا گفتار درمانگر معرفی کند. مجموعه این افراد میتوانند به بهبود اختلال خواندن و نوشتن فرزند شما کمک کنند.
قبل از درمان اختلال یادگیری باید مطمئن شوید که فرزند شما به این اختلال دچار است یا خیر. تشخیص ناتوانی در یادگیری همیشه آسان نیست. حتی اگر فرزند شما علائم واضحی داشته باشید، نمیتوانید بدون کمک گرفتن از متخصصین، این موضوع را تشخیص دهید. مهم است که فرزندتان توسط یک متخصص واجد شرایط آزمایش و ارزیابی شود.
برای تشخیص و درمان اختلالات یادگیری حتما باید به افراد متخصص مراجعه کنید
به غریزهتان اعتماد کنید. اگر فکر میکنید مشکلی وجود دارد، حتما با افراد خبره در این زمینه گفتوگو کرده و از آنها راهنمایی بخواهید. به خاطر داشته باشید که یافتن شخصی که بتواند به شما کمک کند ممکن است کمی زمانبر باشد. حتی گاهی اوقات متخصصان نیز اختلالات یادگیری را با ADHD و سایر مشکلات رفتاری اشتباه میگیرند. شاید مجبور شوید به بیش از یک متخصص مراجعه کنید. یادتان نرود صبور باشید و در تمام مدتی که درگیر فرآیند تشخیص و درمان هستید، از فرزندتان حمایتهای عاطفی لازم را به عمل آورید.
متخصصانی که میتوانند در تشخیص اختلالات یادگیری فرزند شما موثر باشند عبارتاند از:
گاهی اوقات چندین متخصص برای رسیدن به تشخیص دقیق با یکدیگر همکاری میکنند. آنها ممکن است با معلمان فرزند شما گفتوگو کنند و از آنها کمک بگیرند.
پس از تشخیص قطعی، نوبت به درمان میرسد.
اگر تشخیص داده شود که کودک شما دچار اختلال یادگیری است، ممکن است پزشک یا اولیای مدرسه فرزند شما توصیههای زیر را داشته باشند:
دریافت کمک از افراد متخصص: یک متخصص خواندن، مدرس ریاضی یا سایر افراد حرفهای آموزش دیده میتوانند تکنیکهایی را برای بهبود مهارتهای تحصیلی، سازمانی و مطالعه به کودک شما آموزش دهند.
برنامههای آموزش فردی (IEP): مدارس دولتی در آمریکا موظفاند برای دانشآموزانی که اختلال یادگیری دارند، یک برنامه آموزش فردی ارائه دهند. IEP اهداف یادگیری را مشخص کرده و استراتژیها و خدماتی را برای حمایت از کودک و بهبود یادگیری او در مدرسه تعیین میکند. این برنامهها در برخی از مدارس ایران هم انجام میشوند.
کاردرمانی: برخی از کودکان دارای اختلالات یادگیری نیاز به کاردرمانی دارند. کاردرمانی ممکن است مهارتهای حرکتی کودکی را که دارای مشکلات نوشتاری است بهبود ببخشد. گفتار درمانگر هم میتواند به مهارتهای زبانی کودک کمک کند.
دارودرمانی: ممکن است پزشک کودک شما داروهایی را برای کنترل افسردگی یا اضطراب شدید فرزندتان تجویز کند. داروهایی که برای اختلال کمبود توجه/ بیش فعالی توصیه میشود، ممکن است توانایی تمرکز کودک در مدرسه را بهبود بخشد. فراموش نکنید که تغییر دُز و قطع کردن این داروها حتما باید با نظر پزشک متخصص انجام بگیرد.
ورزش کردن، بهبود رژیم غذایی، بازی درمانی و… موارد دیگری هستند که پزشک ممکن است به عنوان درمانهای مکمل برای فرزند شما توصیه کند. اگر علائم اختلالات یادگیری را در فرزندتان مشاهده میکنید، میتوانید همین حالا با یک روانشناس کودک در سامانه حال تماس بگیرید و با او مشاوره آنلاین داشته باشید.
اختلال یادگیری چگونه تشخیص داده میشود؟
اگر فرزند شما در خواندن، نوشتن، انجام محاسبات ریاضی و… مشکلات متفاوت و بیشتری از همسن و سالانش دارد، لازم است برای بررسی موضوع به به روانپزشک کودک، روانشناس بالینی، متخصص اعصاب و روان یا گفتار درمانگر مراجعه کنید.
کودک من تنبل است یا اختلال یادگیری دارد؟
اولین راه تشخیص تنبلی کودک از اختلالات یادگیری، این است که ببینید فرزندتان در مدرسه پیشرفتی دارد یا خیر. اگر پیشرفت دارد؛ ممکن است اجتناب او از کار زیاد، به دلیل ترس از شکست باشد. اما اگر پیشرفتی در کارهایش مشاهده نمیکنید، میتوانید گزینه اختلال یادگیری را جدیتر بررسی کنید.
smart hearing aid
امروز سمعک هوشمند مانند مغز دوم برای گوش شما هستند.
سمعک هوشمند پرطرفدار ترین و موثرترین درمان برای انواع درجات کم شنوایی هستند .
عملکردهای اتوماتیک سمعک های هوشمند برای کم شنوایان این امکان را فراهم میکند که با محیط خود به طور طبیعی در ارتبات باشند .
الگوریتمهای این سمعک ها صدای گفتار و دل نشین را از صدا های نا حنجار و شدید که باعث ازار می شوند را تفکیک می کند .
از اهداف سمعک های هوشمند میتوان به حذف سیم ها و ارتباطات فیزیکی و در نتیجه طبیعی تر کردن فرآیند پردازش و تنظیمات اشاره کرد.
سمعک های هوشمند به شما این امکان را میدهند که در صورت نیاز در محیط های مختلف به صورت دستی تغییراتی را ایجاد کنید ، سمعک این تغییرات را در طول زمان یاد گرفته و سپس به صورت اتوماتیک تغییرات را اعمال خواهد کرد و دیگر نیازی به اعمال تغییرات دستی در طول روز از سوی کاربر نخواهد بود .
شما می توانید سمعک هوشمند تان را به صورت بی سیم و از طریق برنامه های نصب شده روی گوشی هوشمندتان کنترل کنید ، سطوح شدت صدا را تغییر دهید، برنامه را تغییر دهید و همچنین انجام تنظیمات پیشرفته تری مانند فوکوس میکروفون سمعک.
همچنین می توانید گزینه اتوماتیک را انتخاب کرده و سمعک طبق پردازش های data learning در محیط های شنیداری مشابه پاسخ خواهد داد.
پیش از این، استفاده از بلوتوث در سمعک باعث تخلیه سریعتر باتری ها میشد . سمعک های هوشمند این مشکل را برطرف کردند ، شما می توانید بدون نگرانی از عمر باتری سمعک از تجربیات شنیداری خود لذت ببرید.
سمعک های هوشمند می توانند با استفاده از تکنولوژی بلوتوث به سهولت و بدون کاهش کیفیت اصوات به تجهیزات و منابع صوتی مختلفی مانند تلویزیونها، گوشیهای هوشمند، زنگ در، هشدارهای دود و غیره متصل شود . این گونه سمعک شما به هدست هایی با توانایی تشخیص بالا تبدیل می شود ، می توانید به راحتی به تلفن خود پاسخ دهید ، تلویزیون تماشا کنید و به موسیقی گوش دهید.
به خاطر داشته باشید که مهمترین عملکرد سمعک بهبود توانایی شنوایی شماست.
برای انتخاب سمعکی که کاملاً متناسب با کم شنوایی شما باشد مشاوره با متخصص شنوایی شناسی امری ضروری است.
خلاصه مطلب: این پروژه بر سمعک های هوشمند تاکید دارد که این سمعک ها می توانند میزان صدای ورودی به بلندگو سمعک را به گونه ای تنظیم کنند که این میزان ورودی به اندازه صدای محیط باشد. همچنین به وسیله این نوع از سمعک ها می توان به تماس های تلفنی (بوسیله رابط بلوتوثی) پاسخ داد. مدار این نوع سمعک ها از میکروکنترل کننده Atmega8, هدست بلوتوثی و یک بلندگو با قابلیت تنظیم حجم صدا بهره می برد.
1. معرفی
سمعک یک دستگاه الکترونیکی است که غالبا در پشت یا داخل گوش فرد استفاده کننده قرار می گیرد و به گونه ای طراحی شده است که صوت را برای فردی که از آن بهره می برد تقویت یا تعدیل کند. از سمعک های قدیمی تر به عنوان شیپور گوش یاشاخ گوش نام برده می شد که این نوع از سمعک ها, ساختار هایی منفعل و قیف مانند و تقویت کننده های مخروطی شکلی بودند که طراحی آن ها به گونه ای شکل گرفته بود که انرزی صوت را جمع آوری می کردند و آن را به داخل کانال گوش انتقال می دادند. دستگاه های مشابه شامل استخوان چسبیده به سمعک و حلزون کاشته شده می باشد. بلوتوث یک تکنولوژی بدون سیم اختصاصی برای تبادل اطلاعات در فاصله کوتاه از وسیله ای ثابت تا تلفن همراه است که یک شبکه شخصی(PANs)با ضریب امنیتی بالا می سازد.در آغاز تصور میشد که سیستم بی سیم (وایرلس) که توسط فروشنده مخابراتی،اریکسون درسال 1994ساخته شده،چاره ای برای جایگزینی کابل های اطلاعاتی RS-232 است. این سیستم می تواند چند دستگاه را به یکدیگر ارتباط دهد و به مشکلات همگام سازی فایق شود.
بلوتوث توسط گروه Bluetooth special interest مدیریت می شود که دارای بیش از 16 هزار عضو بوده که در حوزه مخابرات (ارتباط از راه دور), محاسبات, شبکه سازی و الکترونیک مصرف کننده در این شرکت مشغول هستند. SIG به توسعه مشخصات و مدیریت برنامه های توصیفی مباشرت می ورزد و از برند های تجاری حمایت می کند. برای این که سمعک به عنوان یک دستگاه بلوتوث به فروش برسد, باید استاندارد هایی که توسط SIG تعریف شده است را داشته باشد. شبکه ای از شرکت های صاحب امتیاز مورد نیاز است تا این تکنولوژی پیاده سازی شود و صرفا به دستگاه هایی باید مجوز داده شود که صلاحیت لازمه را داشته باشند؛ طبق پروتکل, زمانی که سمعک باز شود (بیمار از آن استفاده بکند), آن سمعک بصورت اختصاصی از آن مالک و کسی که از آن استفاده می کند محسوب می شود
2. انواع
انواع زیادی از سمعک ها وجود دارند که در اندازه, قدرت و مدار متنوع اند. طبق تفاوت در اندازه و مدل ها این سمعک ها عبارتند از:
الف) سمعک جیبی: این دسته اولین نوع سمعک ها هستند که توسط Harvey Fletcher اختراع شد آن هم در حالی که او در آزمایشگاه بل مشغول به کار بود. این دسته از سمعک ها از یک جعبه و یک بخش برای داخل کانال گوش تشکیل می شود که این دو بخش توسط سیم بهم متصل می شوند. جعبه مربوط به این نوع سمعک از اجزاء تقویت کننده الکتریکی, کنترل ها و باطری تشکیل شده است در حالی که بخشی که در کانال گوش قرار می گیرد به صورت معمول از یک ریزبلندگو بهره می برد. جعبه این سمعک ها معمولا در اندازه کارت های بازی هستند و با قرار گرفتن در جیب یا روی کمربند بیمار, سمعک توسط او حمل می شود. سمعک های جیبی کوچک بدون داشتن اندازه بزرگ می توانند میزان تقویت بالای صوت و عمر بالای باطری را با قیمتی کمتر فراهم کنند. همچنین این نوع سمعک ها در بازار های نوظهور خرید و فروش می شوند
ب) سمعک های پشت گوشی: این دسته از سمعک ها از یک جعبه , یک بخش داخل گوشی یا گنبد و یک بخش ارتباطی بین این دو بخش تشکیل شده است. جعبه مربوط به این نوع سمعک شامل بخش های الکترونیکی, کنترل ها, باتری, میکروفون (ها) و گاها نیز از بلندگو می شود. عموما, جعبه در پشت لاله گوش قرار می گیرد که از این جعبه, اتصالی به داخل گوش می رود. اصوات وسایل مختلف می تواند بصورت آکوستیکی یا الکتریکی به سمت گوش هدایت شود. اگر صوت بصورت الکتریکی هدایت شود, مکان فرستنده در قالب گوش یا گنبد open-fit قرار دارد در حالی که برای انتقال آکوستیکی اصوات ترکیب شده از وسایل مختلف, از یک لوله پلاستیکی استفاده می شود تا صوت را از جعبه های بلندگو به قالب گوش برساند.
سمعک های پشت گوشی می توانند برای کم شنوایی های ملایم تا عمیق مورد استفاده قرار بگیرند. از آن جایی که که اجزای الکتریکی در بیرون گوش قرار داده می شوند, احتمال اینکه رطوبت و جرم گوش به اجزای گوش صدمه بزند کاهش می یابد که این مساله می تواند دوام ابزار را افزایش دهد. سمعک های پشت گوشی همچنین می توانند به راحتی با کمک ابزار های شنوایی مانند سیستم های FM اتصال یابند تا بصورت مستقیم منبع صوت را با ابزار مربوط اختلاط دهند. این نوع سمعک ها بصورت عادی توسط کودکانی استفاده می شود که به یک سمعک بصورت مداوم احتیاج دارند.
ج) دریافت کننده داخل گوش: سمعک های پشت گوشی که بلندگو را بصورت مستقیم در گوش قرار می دهند و در آن ها قالب گوش اندازه نیست را معمولا به نام ابزار دریافت کننده در کانال می نامند. این ابزار از داخل گوشی های نرم که عموما از جنس سلیکون است استفاده می شود تا بلندگو را در گوش بیماران قرار دهد
از مزایای این سمعک ها می توان به بالا رفتن کیفیت صوت, کاهش اندازه جعبه, تکنولوژی open-fit و فیتینگ سریع سمعک برای بیمار اشاره کرد.
د) قالب گوش: یک قالب گوش از برجستگی گوش خارجی فرد گرفته می شود. این بخش معمولا یک فیت راحت را تضمین کرده و احتمال بازخورد را کاهش می دهد. قالب های گوش از مواد و مصالح متنوع سخت و نرم تشکیل شده است. رنگ جعبه و قالب گوش یک سمعک پشت گوشی می تواند اصلاح شود و دکوراسیون انتخابی می تواند به آن اضافه شود.
ه) سمعک های داخل گوشی: این وسیله در کاسه گوش خارجی (که کونکا نامیده می شود) قرار می گیرد؛ این نوع سمعک ها بعضی اوقات که فرد بیمار بصورت رو در رو در مقابل فردی دیگر ایستاده است, قابل دیده شدن می باشد. سمعک های داخل گوشی, بصورت مجزا و سفارشی برای هر گوش فیت می شوند. این سمعک ها می توانند از کم شنوایی ملایم تا برخی از کم شنوایی های شدید استفاده شوند. بازخورد یک جیغ یا سوت که با نشت صوت (غالبا صوت فرکانس بالا) و دوباره تقویت شدن صوت ایجاد می شود, می تواند مشکلی برای کم شنوایی های شدید باشد. برخی از مدار های مدرن می توانند بازخورد را تعدیل کنند یا از بین ببرند تا به این مساله کمک کرده باشند.تخلیه نیز می تواند باعث بازخورد بشود.تخلیه به وسیله یک لوله صورت میگیرد که در درجه اول برای تساوی فشار قرار داده می شود. هرچند دریچه هایی با شکل و اندازه های مختلف می تواند استفاده شود تا بر بازخورد تاثیر بگذارد و مانع آن بشود.
مبتنی بر سنت،سمعک هایITEبرای بچه ها توصیه نمیشوند چون نمیتوان اندازه وتناسبشان را مانند قالب سمعک هایBTE به آسانی اصلاح گرد.بنابراین سمعک باید بارشد کودک،مکررا تعویض شود.بخصوص سمعک های ITEجدید که از نوعی ماده ی سیلیکونی سبک ساخته شده اند ونیازشان به تعویض هزینه بر است.سمعک ITEمیتواند بصورت بی سیم به سیستم FM متصل شود.به عنوان مثال با یک گیرنده ی FMروی بدن،به همراه یک مدار القا کنده ی گردنی که سیگنال های صوتی را از انتقال دهنده ی FM به فنر داخل وسیله ی شنوایی میفرستد.سمعک های ITEکوچکترند،بطوری که فقط نیمه تحتانی گوش خارجی را پرمی کنند.این سمعک از نمای رو در رو دیده نمیشود.سمعک هایMICو CICبطور کلی مشاهده نمیشوند،مگراینکه بیننده مستقیما به گوش فرد استفاده کننده از سمعک نگاه کند.این سمعک ها برای کم شنوایی های ملایم تا متوسط شدید مورد استفاده اند.سمعک های CICمعمولا برای افرادی که فرکانس های پایین را خوب میشنوند توصیه نمی شود،چون اثر انسداد بیشتر مورد توجه است.
سمعک های داخل گوشی معمولا از سمعک های پشت گوشی با عملکرد یکسان،گرانتر هستند چون بصورت سفارشی برای گوش بیمار اندازه گرفته می شوند.در اندازه گیری،شنوایی شناس یک قالب فیزیکی از گوش تهیه می کند.قالب به وسیله یک سیستمCADتخصصی اسکن می شود و نتیجه یک مدل سه بعدی از گوش خارجی است.درحین مدل سازی لوله ی تخلیه وارد گوش می شود.مدل دیجیتالی،پیوسته یک تکنیک نمونه سازی سریع مانند استریولیتوگرافی پرینت می شود.سرانجام سمعک مونتاژ می شود و پس از چک کردن کیفیت آن به شنوایی شناس تحویل داده می شود.
3.خروجی
یک سمعک و تلفن،برای متصل شدن به یکدیگر سازگاری دارند،به نحوی که صدایی واضح و قابل شنیدن تولید می کنند.مدت سازگاری برای هر سه نوع تلفن(سیمی،بی سیم و موبایل)کاربردی است.دو روش برای اتصال سمعک و تلفن به یکدیگر وجود دارد:
اکوستیکی:صدا از بلندگوی تلفن،به وسیله میکروفون سمعک دریافت می شود.
الکترو مغناطیسی:سیگنال داخل بلندگوی تلفن به وسیله تله کویل سمعک(T-Coil=یک حلقه ی ویژه از سیم،در داخل سمعک)دریافت می شود.
توجه داشته باشید که جفت تله کویل،ربطی به سیگنال رادیویی در تلفن همراه و تلفن بی سیم ندارد:سیگنال صوتی که توسط تله کویل دریافت می شود،یک میدان الکترو مغناطیسی ضعیف است ک توسط سیم پیچ صدا،در بلندگوی تلفن تولید می شود و باعث می شود مخروط بلندگوی تلفن به سمت جلو و عقب حرکت کند.
حالت الکترو مغناطیسی(تله کویل)،معمولا موثرتراز روش اکوستیک می باشد.دلیل عمده ی آن این است که وقتی حالت تله کویل سمعک فعال است،میکروفون به طور خودکار خاموش میشود بنابراین نویز زمینه ای ،تقویت نمیشود.از آنجا که یک اتصال الکترونیکی به تلفن وجود دارد،صدا واضح و احتمال ایجاد اعوجاج کم است.برای این کار تلفن باید با سمعک سازگار باشد.از لحاظ فنی ، بلندگوی تلفن باید یک سیم پیچ صدا داشته باشد که یک میدان الکترومغناطیسی نسبتا قوی تولید کند.
بلند گوهای دارای سیم پیچ قوی گران تر هستند و انرژی بیشتری نسبت به نمونه های کوچک خود که در بسیاری از تلفن های مدرن استفاده میشود،مصرف میکنند.
تلفن های دارای بلندگوهای کوچک و با قدرت پایین،نمیتوانند زوج الکترومغناطیسی با تله کویل سمعک ایجاد کنند،بنابراین سمعک باید روی حالت اکوستیک برود.همچنین بسیاری از تلفن های همراه،سطح بالایی نویز الکترومغناطیسی منتشر میکنند که وقتی از تله کویل استفاده میشود،در سمعک استاتیک قابل شنیدن ایجاد میشود.راه حلی که در بسیاری از تلفن های همراه این مشکل را حل میکند این است:یک هدست سیمی(نه بلوتوثوی)به تلفم همراه وصل می کنیم؛بااین هدست که نزدیک سمعک قرار داده شده است،تلفن میتواند به اندازه کافی دور نگه داشته شود تااستاتیک ضعیف شود.در21 مارس سال2007،بنگاه آیین های صنعت مخابرات،استانداردTIA-1083راصادر کرد که به برند های تلفن های بی سیم،این امکان را می دهدتا محصولات خود را برای سازگاری باسمعک هایی که روی حالت جفت مغناطیسی تله کویل هستند،تست کنند.به وسیله ی این تست،برند های تلفن بی سیم دیجیتال،می توانند مصرف کننده های خود را راجع به اینکه کدام یک از محصولاتشان با کدام سمعک کار خواه کرد،آگاه کنند.
موسسه استاندارد های ملی آمریکا(ANSI)یک مقیاس درجه بندی برای سازگاری بین سمعک و تلفن دارد:
وقتی سمعک روی حالت اکوستیک(میکروفون)میباشد ،درجه بندی ها از M1(بدترین) تا M4(بهترین)میباشد.وقتی سمعک روی حالت الکترومغناطیسی (تله کویل)قرار دارد،درجه بندی ها ازT1(بدترین)تا T4(بهترین)میباشد.
بهترین درجه بندی ممکن M4/T4میباشد که به معنی ان است که تلفن در دو حالت هم خوب کار میکند.وسیله هایی که درجه انها زیر M3میباشد ،برای کسانی که از سمعک استفاده میکنند رضایت بخش نیست.
ارائه دهندگان مختلف تلفن همراه ،در آمریکا ،صفحه های مخصوصی در سایتهای خود دارند که مدل سمعک های سازگار را لیست کرده اند:
4.طرز کار
مدار بااستفاده از کتابخانه ی سروو.این کتابخانه به برد آردوینو اجازه می دهد تاموتور های RC(hobby) سروو را کنترل کند.سروو ها دارای یک محور و چرخ دنده هایی یکپارچه می باشند که می توانند به دقت کنترل شوند.سروو های استاندارد به محور اجازه می دهند تا در موقعیت زوایای مختلف قرار گیرد(بین 0 تا 180 درجه).چرخش مداوم سروو،این اجازه را به چرخش محور می دهد تا در سرعت های مختلف تنظیم شود.
کتابخانه سروو،اکثربرد های آردوینو تا12 موتور و برد مگا آردوینو تا48 موتور را حمایت می کند.
روی برد ها(بجز مگا)،از کتابخانه ی غیرفعال آنالوگWright(PWM)که عملکردشان روی پین های 9و10است استفاده می شود و بهر حال سروو هایی روی آن پین ها وجود دارد.روی برد مگا،تا12 سروو میتوانند بدون تداخل،باقابلیت PWM استفاده شوند؛استفاده از12 تا 23 موتور،PWM را روی پین های 11و12 از کار خواهد انداخت.
موتور های سروو سه سیم دارند:قدرت،زمین و سیگنال.سیم قدرت معمولا قرمز است و باید به پین 5V روی برد آردوینو متصل شود.سیم زمین معمولا مشکی یا قهوه ای می باشد و باید به یک پین زمین روی برد آردوینو متصل شود. سیم سیگنال بطر معمول زرد،نارنجی یا سفید است وباید به یک پین دیجیتال روی برد آردوینو متصل شود.توجه داشته باشید که سروو ها قدرت زیادی مصرف می کنند،بنابراین اگر شما به 2عدد یابیشتر ازآن احتیاج دارید،احتمالا باید از منبعی جداگانه آنها را تغذیه کنید(به عنوان مثال روی مدار آردوینو خود بیشتر از 5Vپین نباشد).از اتصال پین های زمین با منبع تغذیه خارجی مظمئن شوید.
5.نتیجه
برای افراد ناشنوا،این سیستم بسیار مفید است،چون اتوماتیک است و دارای یک هوش مصنوعی برای تغییر بین حالت تقویتی وبلوتوثی می باشد.
سمعک های دیجیتال صدا های شبیه گفتار را تقویت می کنند اما همهمه و نویز را حذف می کنند. برای آشنایی بیشتر مطالعه این مقاله پیشنهاد می شود.
بسیاری از کاربران سمعک ممکن است وجه تمایز سمعک هارا در شکل ظاهری آنها ببینند. مثلا بدانند که سمعک در انواع پشت گوشی، سمعک داخل گوشی، ریک و سمعک نامرئی وجود دارد و به همین دلیل گاهأ دیده می شود که کاربر هنگام مشاوره خرید سمعک به ادیولوژیست می گوید یک سمعک پشت گوشی می خواهم. در واقع اطلاعات دیگری راجع به انواع سمعک، ویژگی ها و وجه تفاوت های آنها ندارد.
نکته این است که سمعک ها را می توان از از چند بُعد دسته بندی کرد. مثلا اینکه سمعک شارژی است یا باتری خور. یا مثلاً سمعک مورد نظر از چه برندی است. ضدآب است یا نه.
اما یکی مهمترین وجه تمایز سمعک ها، دسته بندی آنها بر اساس نوع پردازش سیگنال آکوستیکی است که بر این اساس سمعک ها به ۲ دسته دیجیتال و آنالوگ تقسیم بندی می شوند. این موضوع عامل مهمی است که هنگام خرید سمعک باید مد نظر قرار گیرد چرا که اهمیت بسیار زیادی در عملکرد سمعک خواهد داشت. در واقع تفاوت این دو نوع پردازش سیگنال برای کاربر بسیار ملموس می باشد.
امروز و در این مقاله به بررسی مواردی همچون سمعک دیجیتال چیست و چه ویژگی هایی دارد، قیمت سمعک دیجیتال، ویژگی های سمعک دیجیتال و بهترین سمعک دیجیتال می پردازیم.
در مقاله ی مربوط به سمعک آنالوگ به این موضوع اشاره کردیم که سیگنال های وارد شده به سمعک های آنالوگ بصورت یکدست و بدون تفکیک تقویت می شوند و در واقع میتوان گفت که در یک سمعک آنالوگ، تفاوتی میان تقویت صدای نویز محیط و صدای گفتار انسان وجود ندارد.
اما در تعریف آنکه سمعک دیجیتال چیست می توان گفت که سمعک دیجیتال ماهیتی کاملا متفاوت با سمعک آنالوگ دارد بطوری که سیگنال های وارد شده به یک سمعک دیجیتال بر اساس نوع، شدت و میزان مفید بودن شان برای کاربر تقویت می شوند.
مثلا میزان تقویت، شفافیت و وضوح صدای گفتاری انسان کاملا متفاوت با صدای همهمه و نویز جمعیت است. در واقع سمعک دیجیتال به شکلی قابل برنامه ریزی شده که صداهایی که برای سیستم شنوایی و کاربری فرد مفید هستند را بیشتر تقویت می کند و بصورت همزمان، از تقویت صدای نویز و همهمه و بطور کلی صداهای مزاحم می کاهد و این موضوع باعث وضوح و شفافیت هرچه بیشتر صداهای گفتاری در سمعک می شود.
موضوع دیگر آنکه گاهأ سمعک های دیجیتال به گونه ای قابل برنامه ریزی هستند که می توانند محیط های مختلفی که کاربر سمعک در آنها قرار میگیرد را بطور هوشمند تشخیص داده و تقویت صدا را با توجه محیط و اهمیت آن برای کاربر انجام دهند.
مثلا تقویت صدا در یک سمعک دیجیتال برای کاربری که دانش آموز یا دانشجوست، در محیط مدرسه و دانشگاه بسیار شفاف و واضح می باشد. در واقع در یک جمله می توان گفت که سمعک دیجیتال فقط تقویت صدا نیست بلکه پردازش صداست.
خرید این نوع سمعک ها دارای یکسری ویژگی های مثبت و البته یکسری معایب است که در ذیل به آن می پردازیم:
از مهم ترین ویژگی، قابلیت تشخیص و تفاوت بین صدای گفتاری و صدای نویز است بطوری که سمعک این دو را به خوبی تشخیص داده، صدای گفتاری را تقویت و صدای نویز را کاهش می دهد تا سیگنالی که به گوش می رسد کاملا واضح و شفاف باشد.
از دیگر ویژگی ها و مزایای خرید، اتصال این نوع سمعک ها به انواع وسایل صوتی همچون تلویزیون و نیز قابلیت اتصال به تلفن همراه جهت واضح شنیدن صدای تلفن و تلویزیون می باشد که در دنیای امروزه برای بسیاری از کاربران امری مهم است.
همانطور که در مقدمه مقاله اشاره کردیم شاید یکی از جالب ترین و البته مهم ترین مزایای خرید این نوع سمعک ها و از جمله ویژگی های مثبت آن، تغییر و تقویت متفاوت صدا در ورودی های مختلف و نیز محیط های متفاوت است. یعنی حتی محیط هایی که کاربر سمعک ممکن است در طول روز در آنها قرارگیرد کاملا برای سمعک های دیجیتال قابل تشخیص بوده و تقویت و پردازش صدا به شکل متفاوتی در آنها صورت میگیرد.
از دیگر مواردی که می توان از آن بعنوان مزایای خرید سمعک دیجیتال نام برد، وجود مدارات حذف وزوز گوش در این سمعک ها می باشد که این ویژگی برای افرادی که مبتلا به وزوز گوش بوده و شاید استفاده از سمعک های آنالوگ برایشان ممکن نباشد، بسیار مهم است.
البته خرید سمعک دیجیتال ممکن است دارای یکسری محدودیت ها و معایب نیز باشد آن هم این است که قیمت سمعک دیجیتال بسیار گران تر از سمعک های آنالوگ می باشد. همچنین مصرف باتری به دلیل وجود تکنولوژی های متفاوت در سمعک های دیجیتال ممکن است بیشتر از سمعک های آنالوگ باشد.
سمعک دیجیتال
سمعک های دیجیتال را می توان به ۳ دسته ی دیجیتال معمولی، دیجیتال پیشرفته و دیجیتال هوشمند تقسیم بندی کرد که هر یک از این نوع سمعک های دیجیتال ویژگی های مخصوص به خود را دارند.
خرید سمعک دیجیتال معمولی مخصوص افرادی است که حضور فعالی در جامعه ندارند و اکثرا در بیرون از منزل شاغل نیستند و بیشتر ساعات شبانه روز را در منزل و محیط های آرام میگذرانند.
خرید سمعک دیجیتال پیشرفته معمولا برای کسانی است حضور فعالی در جامعه دارند و استفاده حداکثری از سیستم شنوایی از ملزومات فعالیت شان می باشد.
خرید سمعک دیجیتال هوشمند نیز برای افرادی است که علاوه بر تمایل به استفاده حداکثری از سیستم شنوایی میخواهند از حداکثر تکنولوژی و راحتی نیز استفاده کنند و به همین دلیل از سمعک های دیجیتال هوشمند با حداکثر امکانات استفاده می کنند.
قیمت سمعک ها با توجه به عوامل مختلفی قابل تعیین است که توجه به نوع تکنولوژی و آنالوگ یا دیجیتال بودن یک سمعک هم از جمله موارد مهمی است که در قیمت گذاری سمعک مورد توجه قرار می گیرد. البته نمیتوان قیمت سمعک را فقط باتوجه به آنالوگ یا دیجیتال بودن آن تعیین کرد و در واقع قیمت انواع سمعک دیجیتال در ذیل بصورت حدودی است.
قیمت سمعک دیجیتال معمولی از حدود ۲ میلیون تومان به بالا، قیمت سمعک دیجیتال پیشرفته از حدود ۴ میلیون تومان به بالا و قیمت سمعک دیجیتال هوشمند از ۸ میلیون تومان به بالا قیمت گذاری می شود.
کارشناسان مجرب در کلینیک ملاصدرا همه روزه آماده ی ارائه مشاوره رایگان به کاربران جهت دریافت و خرید انواع سمعک دیجیتال می باشند. همچنین، ارائه باتری مورد نیاز سمعک تا یکسال بصورت رایگان، مهلت تست سمعک و ارائه ی ضمانت نامه و گارانتی سمعک نیز از دیگر مزایای خرید سمعک دیجیتال از کلینیک ملاصدراست.
سمعک دیجیتال